Nu går jag över till 4-hinkar-principen, tips önskas

För några år sedan ökade mitt intresse för utdelningsaktier eftersom jag behövde “cashflow” att leva på utan att behöva sälja några tillgångar ofrivilligt. Samtidigt som jag började ackumulera utdelningsaktier till min portfölj ändrade jag också sättet att redovisa mina tillgångar. Allt har fungerat bra men jag har ibland stött på problemet att ett nyinköp av exempelvis en fond inte passade in i något av de “fack” jag skapat. Jag insåg så småningom att jag skapade allt fler “fack”, vilket inte alls var min avsikt från början. Klumpigt tänkt helt enkelt.

4-hinkar-principen har nu fångat mitt intresse då den med största sannolikhet skulle lösa problemet och därför har jag bestämt mig för att byta “redovisningsprincip” utan att för den skull förändra min strategi.

Jag vill försöka göra rätt från början och önskar därför alla tips jag kan få, om ni har några.

Har du hunnit lyssna på poddarna med fyra hinkars principen? Eller läst om den?
Om ja, vilka delar känns som om du inte riktigt har grepp på?
Tror det är lättare för folk att tipsa när man förstår vilken del du behöver hjälp med.

3 gillningar

Jag har lyssnat på poddarna och även läst kommentarer. Min avsikt var att få tips som kanske inte hamnat på forumet, speciellt från de som gjort en övergångsresa till hinkarna men du har helt rätt.

Några av mina funderingar:

1. Vad jag har förstått så kan samma investering ligga i mer än en hink, hur ska man tänka där?
  2. Fördelningen mellan hinkarna vid övergången till denna principen (starten), hur ska man tänka där?
  3. Man kan/ska hälla mellan hinkarna beroende på olika omständigheter som exempelvis ålder och
    riskbenägenhet, hur ska man tänka där?

Nu har jag lagt över allt i de fyra hinkarna och skapat grafer, inga problem.
Inser dock att jag kommer att få problem med statistiken att följa upp den verkliga avkastningen för varje hink. Om jag säljer eller flyttar över något till en annan hink så spricker det. Måste fundera ut en lösning.