Fyra hinkar utan räntefonder?

Hej!
Jag har nyligen börjat lyssna och läsa mycket på RikaTillsammans och gillar verkligen tankesättet. Det har lett till att jag sålt mina direktaktier och bytt ut dyra fonder mot en enklare portfölj med 70 % global index, 20 % Sverige och 10 % tillväxtmarknader. (Alltså totalt enbart tre olika fonder)

Det jag funderar över är hur detta går ihop med fyra-hinkar-principen. Ibland sägs att man inte behöver räntefonder, men i hinkmodellen verkar räntefonder ha en viktig plats. Hur ska man tänka där?

Jag har en buffert på sparkonto och amorterar regelbundet, vilket jag också ser som en form av trygghet.

Tack för ett bra forum!

1 gillning

Hej!

Hinkmodellen är ett sätt att skapa struktur och trygghet i sin ekonomi. Antalet hinkar är mindre viktigt så länge du får den funktion du behöver. I avsnitt 288 tas också alternativet med två hinkar upp vilket låter likt ditt nuvarande upplägg med buffert på sparkonto i en hink och aktiefonder i den andra.

Passar detta system för dig och din risktolerans så är det väl egentligen bara att köra på. :+1:

2 gillningar