Fråga om fyra hinkar principen för den som är kunnig

Hej!

Lyssnade nu i efterhand på reportage om fyra hinkar (tror det var nummer 99). Har några funderingar efter detta:

1. I reportaget diskuteras att det blir samma proportioner (50%/50%) räntor/indexfonder om man har fyra hinkar eller två hinkar. Det här förstod jag inte riktigt

Om man i bufferthink har 100 tkr och sedan i medelriskhinken tex 500tkr + 500tkr och i högriskhinken en miljon kr då blir det ju inte 50%. Det bygger ju på att man måste öka bufferten väldigt mycket om man sparar väldigt mycket och det ska kvarstå 50% i räntor. Hur är tanken här för att behålla bufferthink och samtidigt proportionen 50%/50% i medelriskhink när beloppen blir större? (Ex stämmer ju annars bara när man har 300tkr totalt var av hundra i buffert).

1. Jag förstår inte riktigt hur man ska tänka med hinkarna i “livet” när man plötsligt vill köpra något större. Är tanken att de här hinkarna endast ska täcka ett långsiktigt sparande som man inte rör på många år? Jag tolkar det så, men vad ska man då ha för sparande till olika andra större utgifter, eller är tanken att man lånar till dessa så att hinkarna är orörda? Tex om man funderar på att köpa en större båt för några 100tkr, bygga ut et hus mm.

2. Hur ska man göra om man ökar eller minskar sitt månatliga sparande efterhand? Forskningen och systemet bygger ju delvis på att samma summa sätts in varje månad under en lång period för att få en liknande viktning över tid utifrån eventuella toppar och dalar.

Bästa hälsningar