Hej!
Jag har nyligen tagit examen och börjat jobba. Jag har just börjat intressera mig för privatekonomi och sparande (kanske för att jag nu börjat tjäna pengar
) och vill inte använda en fondrobot då jag känner att jag kommer ha bättre koll på min ekonomi om jag måste göra det själv i början. Jag förstår att jag kanske inte kommer göra allt rätt och kanske inte få den bästa avkastningen men som 23-åring med relativt bra lön och sambo men inga barn så känner jag att det är värt den förlorade summan i utbyte mot att kanske lära mig något.
Nu till min fundering:
Jag har tänkt mig tre hinkar, är just nu inte intresserad av lekhinken. Jag har svårt att förstå hur man ska applicera teorin på praktiken men här nedan är hur jag tänkt mig.
1) Buffert
Sparkonto nr 1: 60 000 kr
2) Mellanrisk: Buffert x 2 = 120 000 kr
Sparkonto nr 2 40%: 48 000 kr
Fonder 60%: 72 000 kr
3) Högrisk: Resten
Fonder 100%
Enligt detta landar jag alltså slutligen i totalt 108 000 kr på sparkonto och resterande i fonder som jag tänkt fördela enligt nedan på ett och samma ISK:
60% Länsförsäkringar Global indexnära
20% SEB Hållbar Sverige Indexnära
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad indexnära
10% Handelsbanken Global Småbolag Index Crit
Låter detta rimligt eller har jag gjort en tankevurpa? Kan man ha de olika hinkarnas fonder på samma ISK?
Det ska väl kort nämnas att jag har sparat ihop till en kontantinsats och kommer troligen köpa en lägenhet tillsammans med min sambo detta år så denna beräkning blir ju utöver kostanderna för lånet.
Tack på förhand!