Hej!
Har läst en del artiklar och känner mig aningen överväldigad av alla termer o metoder. Finns det någon som är “begrepp for dummies”?
Jag är nyexaminerad ingenjör o tjänar just nu 33000 kr före skatt vilket är rätt maxat för mig som växt upp med en ensamstående mamma som jobbat som städerska eller mattant. Det här med att vara “frugal” i min konsumtion kommer rätt naturligt för mig men är sjukt förvirrad av alla ekonomiska hinkar, procent o begrepp.
För närvarande har jag 100 tkr på ett sparkonto och kommer kunna lägga undan 10 000 varje månad.
Jag kanske vill köpa bostad vid tillfälle och göra resor men mest är det väl att jag vill göra rätt, vara smart med pengarna och inte hamna i några lyxfällor. Kanske barn men är inte helt förtjust i tanken än. Kanske kunna skjuta till om morsan skulle behöva/vilja (möjligen en separat buffer åt henne?)
Den egentliga frågan är hur dessa 10 000 skulle matcha in med de fyra hinkarna. Är de fyra hinkarna i slutändan 4 konton som jag lägger in en fördelning från dessa 10 000 i dem allihop varje månad eller?
Och var kommer målsparningen in? Blir det ytterligare ett konto?