Jag har precis kommit igång med att sätta upp en strategi för min privatekonomi och försöker läsa på så mycket som möjligt i detta forum. Jag har dock inte helt förstått mig på hur begreppen fondportfölj och hur hinkar fungerar i praktiken.
- Är en fondportfölj detsamma som alla fonder i en hink eller är fondportföljen en summa av alla hinkar (och alla fonder jag äger)?
- Har varje hink olika konton allokerade till sig? Vilket typ av konto passar i så fall bäst för respektive hink?Jag har precis börjat använda Avanza. Se gärna nedan hur jag hittills har satt upp min privatekonomi:
Mellanriskhinken - Inget uppsatt än. Hur ska jag hantera denna hink i praktiken? ett till ISK sparkonto?
Passiva hinken - ISK sparkonto uppsatt hos Avanza för pensionssparande (ca 40 års sparhorisont) där jag har satt in 20K samt kommer månadsspara ca 2000kr / månad i globala aktiefonder (till en början innan jag har lärt mig mer).
Aktiva hinken - Inget uppsatt än. Hur ska jag hantera denna hink i praktiken? Aktie- och fondkontot hos Avanza? Jag förstår att detta är något jag bör vänta med tills ovan är balanserade, men jag är väldigt nyfiken.
Kanske dumma frågor men bättre att fråga som nybörjare
Tack! // Therese