Jag ber om ursäkt i förväg om denna fråga är på för låg nivå, men jag har lite svårt att greppa hur uttagen sker.
Jag förstår principen om hink-sparandet. Men om jag har ca 2 månadslöner på sparkontot som buffert, och resten i 100/0 och 60/40 hos Lysa, hur gör jag uttag?
T ex
- Frysen går sönder och jag köper en ny med pengar från sparkontot, med vilka pengar fyller jag på så att det åter är 2 månadslöner på sparkontot? Med pengarna från nästa månadslön? Med pengar som jag säljer av från 60/40-kontot hos Lysa?
- 100/0 för pensionen är enklare för mig att förstå, t ex att jag från 50-60årsåldern succesivt minskar risken ju närmare pensionen jag befinner mig, och gör uttag pö om pö, men;
- Hur tänker jag kring 60/40? Svårt att veta exakt vad man vill köpa om ca 6 år, ska man då ha flera 60/40konton som är för olika ändamål, t ex insats för lgnht osv. Jag hänger ju med på att jag måste minska risken på pensionskontot för att döden närmar sig och jag behöver pengarna och annars riskerar att förlora “allt” pga hög risk, men har svårare att tänka kring sparandet mitt i livet.
Otydligt formulerat, förhoppningsvis förstår någon av er ![]()