Hjälp mig styra upp mina hinkar

Godmorgon,

Idag lyssnade jag igenom avsnitt #190 för tredje gången eller så.

Fick mig att fundera lite över om jag tar för lite risk, eller om risken är lagom men jag kan styra upp det “snyggare”.

Min situation: DINK, dock planerar vi barn och bröllop inom 2-3 år. Återkommer till det här senare.
Min nettoinkomst: ca 30k
Mina nödvändiga månadsutgifter: ca 17k.
Månadssparande: ca 10k
27 år, civilingenjör med trygg fast anställning.

Jag tänker mig följande grundutförande:
Buffert på sparkonto med två månaders utgifter: 35k
Mellanrisk: 50/50-fördelning ca 4*buffert: 150k
Högrisk: 100/0 med resten

Är det här vettigt?

Sen kommer vi till bröllop och barn - jag tänker mig att jag lägger till en hink som är “målsparande” bara för att hålla det utanför hinkarna eller hade ni inkluderat dem i buffert/mellanrisk? Konsumtion för några tusenlappar tar jag gärna från endera men jag tänker mig att bröllopet kommer kosta mig 100k och barn lägger jag gärna undan 25k till(måste läsa den nya barntråden igen för att dubbelkolla hur min gissning är här).

Tänker mig även att jag idag inte behöver sälja av några fonder för att minska risken utan att det kan ske kontinuerligt genom att jag månadssparar ihop till bröllopet osv.

Uppskattar all input och om jag tänker rätt eller tokigt här…

För mig är hinkarna hela tiden levande och jag har ingen förutbestämd summa som ska vara i respektive hink.

T.ex lågriskhinken för mig är både buffert för oförutsedda utgifter, målsparade på 0-3 års sikt, semesterkassa, presenter med mera…

Mellanriskhinken för mig är dels att kompensera för inflationen i lågriskhinken och dels målsparade på 3-8 års sikt.

Summorna i hinkarna kan därför variera kraftig från tid till annan

1 gillning

Ja, låter väl rimligt att jag helt enkelt ökar innehållet i låg- och mellanrisk när jag har större utgifter inom de närmsta åren :sweat_smile: tack

Om du vill ha ytterligare koll kan du fundera på att dela upp mellanriskhinken i olika delhinkar med olika syften.

Klokt! Gör nog så snarare än att ha ytterligare “hinkar”. Låter storlekarna vara organiska men sorterar inom dem.