Förenkling av fyra-hinkar-principen

Hej,

Jag har försökt få ordning på min fyra-hinkar-princip men känner inte riktigt att jag får bukt med den. Är främst storleken på buffert och mellan-risk hinken som jag har svårighet att hitta.

Jag tror det helt enkelt grundar sig i att jag tycker det är för tidskrävande och tråkigt att hålla på att undersöka vad alla mina garanterade inkomster är om något tråkigt skulle inträffa, så dom sjukpenning, a-kassa, försäkringar mm. Kräx av tristess av bara tanken att hålla på att undersöka allt. Ett års utgifter gick däremot väldigt snabbt och enkelt att få koll på, var bara att ladda ner en app som sammanställde alla från mitt personkonto snyggt och prydligt, ca 300kkr om året inkl. amortering.

Skulle en förenklad variant av 4-hinkar kunna se ut som följer, (förenklar och sätter 1Msek i tillgångar bara för att illustrera konceptet)

Buffert hinken
Ett halvt års utgifter + kända kommande utgifter så som resa etc.
150kkr

Mellan-risk hinken
Ett och ett halvt års utgifter
450kkr

Passiva hinken
Resten - lekhinken
350kkr

Lekhinken
50kkr

Detta skulle ge en total fördelning om ca 60/40 aktier/räntor. Är i 35 års åldern och i uppbyggnadsfasen.

Vad tror ni om detta upplägget, nått som skulle kunna funka, för passivt/aggressivt? Och är det någon annan som har en förenklad variant ni skulle vilja dela med er av?

Med vänlig hälsning, Alexander

1 gillning

Ett och ett halvt års utgifter, dvs 450K i mellanriskhinken till lägre risk - Vad planerar du för utgifter 1,5 år framåt? O ifall du menar hushållsutgifter och ett scenario helt utan inkomst av någon anledning i 1,5 år - hur troligt är det?!

Jag skulle max sätta av skillnaden mellan lön o ev ersättning och dessutom räkna med bufferthinken till detta.

Men jag ser mellanriskhinken som meningslös förutom i de lägen i livet man t.ex planerar för köp av bil, sommarstuga eller dylikt 4-5 år bort.

Hej,

Kan delvis hålla med dig om att syftet med mellan-risk hinken kan vara svårt att finna. Det typ enda vettiga fördelen jag kan komma på är att man i detta fallet skulle ha ca 200kkr ”torrt krut” att ombalansera hinken med vid börskrasch, vilket skulle kunna leda till lite godare nattsömn.