Hej Jan!
Först och främst, tack för den utmärkta bloggen, efter att ha läst flera internationella källor om personal finance under senaste åren tycker jag att dina inlägg är väldigt välskrivna, lätta att förstå och har bra innehåll.
Nu till mina invändningar Jag tyckte att inläggen om buffert och fyra-hinkar strategin var några av de bästa, därför har jag också försökt fördjupa mig i områden. Först läste jag överkurs-artikeln om behovet av buffert, sedan försökte jag läsa på 4% regeln vs 4-hink strategin och till slut hittade jag en intressant artikel från 2018 som jämförde utfall från 4-hink strategin med klassiska, statiska portföljer. Du kan hitta artikeln här (The Bucket Approach for Retirement: A Suboptimal Behavioral Trick? https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3274499). Några av mina tankar kring dessa:
- Det är viktigt att se skillnaden mellan “besparingsfas” och “uttagsfas”. Enl min tolkning handlar 4%-regeln primärt om uttagsfasen medan 4-hinkar kan användas både vid sparande och uttag. Det är nämligen viktigt att veta om man har disponibel inkomst, dvs man behöver använda bufferten endast i verkliga nödläge eller varje månad.
- Överkurs-artikeln från buffert-inlägget var ganska övertygande för mig att det inte är värt att hålla hela bufferten på sparkonto. Det går bra att vb låna pengar på en rel kort tidshorisont (6-12 mån) och om man behöver pengar om ca 1 år (när olyckan har väl inträffat och man vill återbetala lånen) går det faktiskt att ha en konservativ portfölj (30-70 nämns i artikeln).
- Det är kanske värt att poängtera att frekvensen a hur ofta olyckor “får” inträffa begränsas snarare av ens utgifter och spårningsförmåga än om man väljer sparkonto eller portfölj (t.ex i ditt räkneexempel tar det ca 3.5 år att fylla upp bufferten från 10%-sparandet och då har man inte räknat med att kanske själva olyckan påverkar sparningsförmågan)
- Min slutsats angående bufferten var (om vi fortsätter med ditt exempel) att istället för att ha 150.000 på sparkontont, skulle jag lämna kanske 50-75k, mest för psykologisk skäl och slå ihop resten med mellanrisk hinken (ca 500k-1M) och investera i en konservativ portfölj, t.ex 30-70 eller RikaTillsammans/permanenta portföljen.
- Sedan hittade jag artikeln ovan genom bogleheads. Där tittar man historiskt och internationellt på flera marknader och jämför statiska portfölj med hink-strategin enl 4 olika succémått. Slutsatsen är att statiska portföljstrategier har haft betydligt bättre utfall i alla länder, med lite skillnader kring vilken portfölj presterade bäst (t.ex 70-30 i USA men 50-50 i Sverige). Deras teoretisk förklaring var att i hink-strategin sker ombalansering bara åt ena hållet (när marknaden är start) men utnyttjar inte när marknaden är svag, dvs man “låser” sina pengar i buffert-hinken när aktier går ner och buffertens relativ storlek ökar (pga att den har en fix nominell storlek).
Min slutsats från allt detta är att:
1, Man behöver bara en liten kontant-buffert, typ 1/3 av det som brukar rekommenderas.
2, Jag skulle syfta på en mellanrisk-hink med låg exponering till aktier, typ 30-70, eller permanenta portföljen. Den kan ha en fix storlek men man ska ombalansera den för att utnyttja börsen till viss del.
3, Passiva hinken ska vara hög-risk, typ 90-10.
Vad tycker ni om allt ovan? (Ursäkta det långa inlägget)
Áron