Sparhorisont 3-5 år. Hur bör jag tänka?

Tack för en bra sida, jag har precis börjat förstå ekonomi på ett bättre sätt!
Jag bor idag i en hyresrätt men jag vill spara till en kontantinsats på sikt. Mitt totala sparande som jag har idag är cirka 300 000, detta ligger på ett sparkonto. Pga av min osäkra arbetssituation kan jag inte få ett bolån idag, och vill därför investera mina pengar så att min avkastning blir så hög som möjligt med en sparhorisont på ca: 5 år.
Jag har öppnat 3 olika ISK-konton hos Lysa efter “4-hinkar-principen”: Lågrisk 19/81, Mellanrisk 43/57 samt Högrisk 85/15.
Jag undrar hur ni skulle ha fördelat pengarna mellan dessa 3 ”hinkar” samt ett sparkonto?
Och är 85% aktier är alldeles för mycket (på Högrisk-kontot) med min ca 5-åriga sparhorisont?
Tack på förhand!

Hej!

Om din sparhorisont är 5år så skulle jag absolut säga att 85% aktiefonder är för hög risk. En bra tumregel är att investera 10% i aktiefonder för varje år du kan avvara pengarna, så i ditt fall hade jag börjat med en 50/50 portfölj för att sedan sänka risken med 10% för varje år som går. Så efter 1 år hade jag ändrat till en 40/60 sedan en 30/70 osv.

Sedan kan du ha fyra hinkarna för lite andra sparhorisonter men just detta sparande blir mer ett ”målsparande” som får vara en egen hink!

https://www.smaspararguiden.se/jour/hur-ska-man-spara-pa-3-5-ars-sikt/

Mvh.jack