Snabb bakgrund: Jag är 25 och helt ny till sparande och investering. Vill börja spara till en kontantinsats som jag planerar att använda inom 3-5 år (mellanhinken) och lägga överskottet på en portfölj bestående av 100/0 (passiva hinken)
Som jag förstår är 60% aktier och 40% räntor det ideala upplägget för mellanhinken. På Fundler kan man bara välja mellan smart index stabil (35/65) och smart index tillväxt (70/30), vilket får mig Fundlersam. Det är lockande att vara lite våghalsig och potentiellt få en högre avkastning - mellanhinken är dock tänkt att vara en stabil tillgång som ska fylla på bufferthinken - det resulterar ju i en mer volatil portfölj som inte är tanken med en mellanhink, och som kan komma senarelägga mitt bostadsköp.
70/30 portföljen är ju mer i linje med 60/40 mellanhinken-strategin än vad 35/65 är.
En vanlig tumregel är 10% aktier per år tills pengarna skall användas. Du borde alltså börja med 30-50% aktier och sedan minska andelen aktier i takt med att sparmålet närmar sig.
Mitt råd blir alltså att välja 35/65-varianten och om några år börjar du flytta pengarna från Fundler till vanligt bankkonto.
På Compricer kan du hitta bankkonton med ränta och insättningsgaranti.
70% aktier känns väldigt riskabelt att placera en kontantinsats i med så kort horisont. Jag hade kört allt på sparkonto alternativ 20-30% aktier och resten sparkonto.
Ett tips till dig är att skapa konto både på Lysa och Opti för att svara på deras frågor vid öppnande av nytt sparande… Du kommer nämligen få ett förslag på lämplig fördelning mellan aktier och räntor där. Med den informationen kan du sedan se om du hittar något hos Fundler som har liknande fördelning, eller om du kanske väljer något annat alternativ.
Jag pratade nyss med en Fundler rådgivare som föreslog smart index tillväxt (70/30) för en sparhorisont på 3-5 år, och sedan eventuellt minska risken när det börjar närma sig. Hon ansåg ungefär att bufferthinken är tillräcklig för att klara utgifter utan att behöva ta från mellanhinken om det krävs under t.ex en börskrash, och att man fyller bufferthinken med löpande inkomster t.ex från jobbet.
Hon föreslog också alternativt att sätta upp ett 70/30 för bostad och en mellanhink 35/65.
Mellanhinken ska ju egentligen bara skydda från inflationen, så att satsa på avkastning känns som fel väg att gå. Känns dock dumt att i slutändan ha runt 400-500k på ett konto som inte har någon avkastning.