Jag sparar till en kontantinsats för ett boende som jag tror att jag kommer använda inom 3 år. Lysa föreslår 50/50 fördelning medan man bara kan välja mellan 35/65 och 70/30 på Fundler.
Samtidigt är räntor och obligationer dåligt att investera nu som jag förstår det.
Standardregeln är 10% aktier per år i sparhorisont. Om du skall använda pengarna om 3 år är det alltså 30/70 som gäller. Nästa år, när det är två år kvar, balanserar du om till 80/20 eller placerar allt på bankkonto.
Rådet ”10% aktier per år sparhorisont” bygger på en hög statistisk sannolikhet att bevara värdet. Om det är viktigast att kapitalet inte minskar i värde ska du följa det rådet.
Du vill ändå (om du följer de gängse råden) snart ha alla pengarna på ett bankkonto, så du kan lika gärna öppna bankkontot med en gång och placera en lagom del av pengarna där samt skaffa ett 100/0-konto för den delen som skall vara placerad på börsen. Sedan flyttar du gradvis pengar från börs-kontot till bankkontot allt eftersom lägenhetsköpet närmar sig.
Jag kör på 4 hinkar principen, så jag har alla delar du nämner. Dock är jag inte bekant med att flytta över pengarna successivt med tidens gång. Ärligt talat så låter det ganska omständigt.
Om du ska ha pengarna om tre år låter väl 35/65 som det bättre valet. Men det beror lite på vad som ligger i de 65 procenten. Om det mest är High Yield företagsobligationer så följer det ganska väl börsens riktning.
Om vi bortser från att jag behöver pengarna om 3 år, och istället ska välja en mellanhink med okänd sparhorisont, vore 70/30 portföljen ett bra val? Känns dumt att gå över till lysa “endast” för att få till den perfekta 60/40 fördelningen som så ofta pratas om här på forumet för mellanhinken.
Det beror på din risktolerans. Personligen skulle jag sova dåligt om natten. Om du vet att du ska ha pengarna om just tre år så hade jag övervägt sparkonto med bunden ränta.