Har just gjort en, för mig stor investering på lysa i min mellan-hink där jag valde 70/30 fördelning. Någon som har några tankar angående hur fördelningen bör se ut? ![]()
Jag lever efter principen att över 10 år spartid = 100% aktier
För varje år under 10 byter jag ut med 10% räntor.
(Dvs ex. 6 år spartid ger 60% aktier och 40% räntor)
Jag har flera olika portföljer med olika syfte och sparhorisont. Ändrar inte fördelningen om inte sparhorisonten ändras. Kör liknande som skrevs ovan ca 10% aktier per år i sparhorisont.
Som @Pareto sa och därför 100% fonder (i realiteten aktier). Det hade jag nog kört ett tag till, även med kortare horisont. Räntor är ju lika kul som att se färg torka.
Tack för feedback, sätter jag stort pris på. Mitt tidsspann för mellan-hinken är 3-5 år, lysa rekomederade 35-65 fördelning. Är väldigt ny inför det här med att spara så det är ju väldigt mkt att vara tålmodig också märker jag.
Jag brukar också tjata om att åtminstone jag anser att det är skillnad om man sparar 30k, 300k eller 3 miljoner. Att våga lite mer och riskera t ex 20% nedgång är ganska stor skillnad om dessa 20% utgör 6k eller 600k.
Men använd huvudet klokt och Lysa verkar tänka i samma banor som gängse tumregel. 
Jag ligger 100% aktier på min passiva hink som sträcker sig 10 och längre
hade lite lust att lägga mig på mer aktie inriktat på mellan hinken också men lyssnade på lysas rekommendation och la mig tillslut på 35-65