För något år sen satte jag upp ett lysakonto menat för insats till hus. Där ligger nu 200’ i en 60/40 fördelning, desto närmre jag kom målet ju mer började jag inse att jag inte kommer behöva använda pengarna eftersom jag parallellt sparat på ett vanligt sparkonto.
Målet men den förstnämnda pengahögen blir nu lite oklar men ligger iallafall nu otänkbart långt fram. Jag tänker iallafall att aktiefördelningen är lite mesig och borde ökas.
Utöver mitt lysa- och sparkonto har jag även ett månadsvis sparanade i Avanza Global som är tänkt som pensionspengar.
Eftersom du frågar: Jag personligen hade räknat på vad en större kontantinsats skulle gjort för min vardagsekonomi och mitt “cash flow”. Känns det inte meningsfullt så hade jag omfördelat till 100% aktiefonder så länge sparhorisonten är som du beskriver. Glöm inte spara en del till husfixarbufferten också bara.
Bra är om du ser över hela din ekonomi. För när du sätter dessa till 100% aktier, så är det bäst om du ”glömmer dem” de kommande åren. Så en redig buffert och kortsiktigt sparande blir extra viktigt.
Jag personligen kör ett ordentligt kortsiktigt sparande + buffert. Sen har jag en 90/10 portfölj. Där 10% räntor blir en extra ”buffert” på sikt.
Den totala risknivån är viktig att se över, som sagt.