För försiktig/feg fördelning?

Hej,

Jag har förmånen att kunna spara ca 25.000 i månaden hädanefter.
Jag har just nu:

Buffert: 150.000 på sparkonto. Motsvarar 30.000 utgifter/månad i 5 månaden tills akassan kommer i gång

Kontantinsats: 375.000 på sparkonto. Förväntar mig köpa lägenhet inom 6 månader.

Mellansiktigt spar: 50.000 på Avanza. Ca 40/60
Mellansiktigt spar: 5.000 på Lysa. Ca 40/60

Det känns som att jag har har väldigt mycket pengar som inte arbetar för sig. Är fördelningen för feg?
Har jag för mycket buffert på sparkontot?

Alla råd mottages tacksamt!

Så om jag förstår rätt har du 150+375+50+5=580k, varav (50+5)*0,4=22k är i aktiefonder, d.v.s 22/580= lägre än 4% i aktiefonder.

Huruvida det är för fegt eller inte är nog upp till sin egen risktolerans, och sin egen livssituation (tillsvidaretjänst etc).

Jag hade inte ändrat i bufferten eller kontantinsatsen. Däremot hade jag personligen bytt Avanza+Lysa till 100/0 för att på så sätt få 55/580≈10% i aktiefonder.

2 gillningar

Håller med @Johann jag hade personligen ökat aktieandelen på det mellansiktiga sparet.
Möjligen behållt lite som går mot kontantinsats-sparet bara för att täcka upp för att marknaden fortsätter uppåt och känna säkert att det finns kapital för rätt lägenhet här. Men det beror ju på vilken stad du bor i kanske.

Sen vet jag inte tillräckligt om din sits för att veta om bufferten på 150k är lagom eller inte. Men om vi utgår från ett scenario där du är singel, inga barn, högt humankapital och bor i en hyresrätt så låter den spontant hög om du inte har höga utgifter. Däremot kan det ju finnas skäl att ha en lite bättre buffert när du väl köpt din lägenhet…

Ja just nu kan det kännas fegt men samtidigt är de mesta pengarna för en bostad på kort sikt vilket är helt rätt enligt mig att ha på sparkonto. Så jag tycker det verkar rimligt i din nuvarande situation.

Framöver så hade jag åtminstone lagt in hela månadssparandet i en 60/40 portfölj i mellanrisk.

Sen hade jag nog också startar upp ett mindre högrisk sparande (90/10) även om du enligt 4 hinkars principen egentligt först ska fylla mellan hinken före man börjar på passiva/högrisk hinken.
Kanske 20-30% av månadssparandet i denna hade jag tänkt med det månadssparandet :slight_smile:

Du har väl redan kollat in 4 hinkars principen va?