Buffert och risk

Halloj! Tar gärna emot lite feedback på hur jag ska tänka med mitt sparande. Skilde mig förra året, och vid bodelningen fick jag drygt två miljoner med mig som jag inte använde till min nya bostad.

Jag är 49 år, och jobbar 25% pga sjukskrivning. Klarar mig bra, ganska hög lön. Tror min ekonomiska situation kommer förändras till det sämre om ett år, till sjukpension och 25% arbetslöshet.

Jag bor och lever billigt, inga stora omkostnader.

Bostadsrätt värd ca 3 miljoner, lån på 1,9. Låg avgift.

Mitt sparande just nu:
50 000 konsumtionsbuffert, bankkonto
360 000 buffert på högräntekonto 3,85%.
1,8 miljoner på isk 100% indexfonder:
80% DNB global index
8% LF tillväxtmarknad
10% SEB svergie
2% AMF småbolag

Tanken med detta upplägg är att låta pengarna växa så mycket det går. Målet är att använda avkastningen från aktiefonderna för att dryga ut inkomsten i framtiden. Om marknaden kraschar precis när jag behöver börja använda pengarna, är tanken att kunna ta ut 10000 kr i månaden i tre år från sparkontot, tills marknaden har hämtat sig.

Tankar på detta?

Om du inte ska använda den stora bufferten nu, varför ha den på sparkonto?

Det ser ju bra ut.

Du skrev att du fått 2 miljoner. Är det samma pengar som är ditt ISK?

Jag tycker allt ser bra ut. Du har en total risknivå på 80/20 på hela ditt fria kapital. Tycker inte du ska ha högre risk än så i din ålder.

Eventuellt skulle du kunna placera en del av din buffert i en lång räntefond. Men sparkonto går också bra.

I din portfölj så hade jag nog fimpat 2% småbolag. Den gör knappast någon skillnad i din portfölj. Så den hade jag skippat.

Bufferten på sparkontot är nog för riskbalansering…. Istället för korträntefond. Vet inte när jag kommer att behöva använda den, så jag törs inte kasta in den i aktiefonderna.

Tack för input! Ja, jag fick lite drygt 2 miljoner, så allt är fördelat på sparkontot och isk-fonderna. Kanske fimpar småbolagen…

2 gillningar