Har funderat länge på detta, har haft turen att visa månader har studiemedlet har gått till överskott under visa månader till ett ISK konto på Lysa. Detta var möjligt under pandemin när man inte spenderade så mycket och innan inflationen blev kännbar.
Saken att jag inte är säker med min fördelning av aktier och räntor för ISK konto på Lysa. Just nu är fördelningen på 67 % aktier och 33 % ränta på Lysa.
Har inga direkta planer med kapitalet förutom att den inte ska betalas tillbaka till CSN istället ska pengarna investeras.
Behöver era inspel, för att kunna bestämma fördelningen och ett (i-landsproblem)
Vad tycker ni att fördelningen ska vara (aktier/räntor) 50/50 %, 67/37 % eller 90/10 %?
Inga planer förutom att pengarna ska investeras och inte betala tillbaka.
Just nu känner jag mig ganska lugn i båten, fast det är storm ute. Samtliga fyra hinkar är väl fyllda, förutom passiva hinken som ska fyllas i framtiden.
Jag tycker att du ska svara på Lysas frågor och gå på deras fördelning. De tar hänsyn till din syn på risk och din tidshorisont. Om du inte har någon särskild tidshorisont utan tror att pengarna ska sitta där länge så kan du sätta 10-15 år.
100km/h borde inte vara så riskabelt om du kör i en fin modern bil!
Lysas 100% aktier är riktigt fint och säkert utrustade för ett långsiktigt sparande. Låt bli ha bromsen på med sänkt fart
Jag har ett resultat. tänker så här att jag har valt 90/10 procent, så får jag utvärdera efter hand det var rätt beslut med fördelningen. Alternativet när jag har ett tydligare mål med kapitalet, är att sänka fördelningen och tack ni som svarade på tråden.
Jag är som du. Vill inte ha 100% aktier även om det rationellt sätt är bäst. Visserligen kör jag 100% aktier i pensionsspar men i min primära långsiktiga portfölj så kör jag 75% aktier. Kombinerar de övriga 25% med räntor, guld och råvaror. Gillar diversifiering och lägre volatilitet.
Precis låter mest rimligt, tjänstepension är helt annan mina pengar men ändå inte.
Tjänstepension hos länsförsäkringar och SPP består av 100 % aktier, har långt liknande för lekhinken som består 10-12 procent av guld och silver positioner