Tankar kring upplägg och strategi kring investering idag

Hej,Jag har efter försäljning av lägenhet och arv ett kapital att förvalta. Jag har tänkt att investera dessa lite enligt 4 hinkar principen och vissa “konton” som är öronmärkta till specifika saker såsom lägenheten. Så långt har jag en strategi som jag känner mig trygg i. Jag har tänkt att investera detta i Lysa, fördelat på flera olika konton.Om jag begränsar frågan för enkelhetens skull till att handla bara om ett konto som är tänkt att utgöra del av min pension om vi ponerar att det handlar om 500 000, som alltså har en tidshorisont på 30 år +;Hur skulle ni tänka kring risk/fördelning i Lysa? 100% aktier med tanke på dagens läge (som senare kan ändras till 90/10)? Eller 90/10 direkt som rekommenderas här på bloggen?Skulle ni sprida ut investeringen och dela upp denna över tid? Och, i så fall, hur skulle ni i så fall göra med det kapital som inte ännu är investerat, sparkonto eller lysakonto med en helt annan fördelning, nästan 100% räntor? Jag tänker att investeringen bör spridas ut över kanske ett år, för att i alla fall ha chansen att investera mera/i snabbare takt om marknaden skulle falla igen. Som det är nu så kryper vi sakta uppåt och har redan rört oss lite för långt från den botten vi såg i mitten av mars. Men skulle detta fortsätta så missar jag ju även denna uppgång…Vidare så känns det dumt att ha resten av kapitalet så länge på ett vanligt konto utan ränta, så därav funderingen kring att ha ett annat lysa konto med 10/90 eller 0/100 dvs. nästan enbart räntor med en tanke att dessa inte påverkas lika utbrett vid ett kommande ras? Samtidigt, är uppsidan tillräckligt stor för att motivera risken?Jag hoppas att ni förstår vad jag är ute efter. Det känns extra klurigt nu när det händer så mycket, och jag hade gärna gått loss dessa pengar tidigare. Men nu är situationen som den är.Tack på förhand.

Inget strukturellt lär förändras, endast omfördelningar inom finansbraschen

Hej, tack, menar du på att du tror på en långsam uppgång även fortsatt och därmed skulle investera allt eller en större del direkt? Eller hur skulle du göra i mitt fall med den insikten?

Tack. Tänker du med andra ord att börsen med största sannolikhet kommer att fortsätta sakta uppåt framöver? Utifrån den insikten, hur hade du hanterat min situation och frågeställning?

Har du en sparhorisont på över 30 år så hade jag hellre kört 80% aktier och 20% guld skippat lysa och kört avanza. Guld påverkas inte av inflationen på långa tidsperioder 30+ ränteplaceringar gröps ur av inflationen på långsikt Visst ett sparkonto med 50 000 för oförutsedda utgifter är inte fel.