Jag bor i radhus i Sthlm och huset är värderat till 7 000 000.Har lån på 2 700 000 och funderar på om jag ska öka belåningen till 50% och investera lånet istället? Har i dagsläget 1,29 % i ränta och nuvarande lån är bundna till mars 2022. Huset är i bra skick men kan tänka mig att vi kommer lägga 1 000 000 i renovering under kommande 10 åren. Har en buffert på 175 000 på bankkonto med 0,8 % i ränta, 500 000 på 60/40 lysa och 1 000 000 i 100/0 på Lysa. Utöver det har jag i dagsläget 2 500 000 i pension och via jobbet avsätter jag 18 000 i månaden i tjänstepension (inklusive löneväxling. Lever billigt och investera i dagsläget 50 000 i månaden på Lysa 100/0 kontot. Är gifta och 37 år gamla med två barn. Vill kunna bli ekonomiskt fria på sikt och funderar på om vi initialt belånar till 50% och lägger in beloppet på lysa 60/40 kontot. Vad tycker ni?
Som @Guldfeber säger, om du ska belåna bostaden och investera pengarna så lägg dom i en 100% aktieportfölj, annars försvinner hela poängen. Annars lånar till 1,29% för att få en ränteavkastning (på Lysa) på kanske 0,5-1%, sen har du ISK-skatt ovanpå det på runt 0,375%. Då är det bättre att bara låna 60% av beloppet och lägga dom i 100% aktier.
Men första steget måste väl vara att göra om 60/40 portföljen till 100/0. Redan nu lånar du pengar för att sedan ha de i räntor. (Icke optimalt) Om du vill öka din exponering mot börsen med belåning är steg ett att först vara 100% på börsen i dina nu nuvarande investeringar.
Nu utelämnar jag helt känslorhanteringen som krockkudde påverkar.
hej igen! jag är lite villrådig. En tanke jag har är att fortsätta med samma månadssparande som jag gör och sedan om vi kommer till en eventuell ordentlig nedgång på börsen och jag fortfarande har en bra ekonomi då först ökar jag belåningsgraden för att investera när börsen är billig igen,
magkännslan är ändå att det inte är bra att vara fullinvesterad om det kommer en nedgång. Då är frågan om det är bättre att ha en buffert i en låg belåningsgrad som jag kan öka när det blir läge på börsen istället för att ha pengarna i cash eller räntefonder
Problemet är ju att man inte vet när börsen blir “billig” igen. Det kan dröja 1 år eller 10 år. Under tiden har du troligen missat rätt mycket avkastning. Men det ska ju kännas bra i magen också, oavsett vad statistiken säger.
Tror det är svårt att timea marknaden bara genom att titta på hur länge sedan det var någon stor kris.
Men om ni sparar 50’/mån redan idag kommer ni ju vara ekonomiskt oberoende på relativt kort tid även om ni inte lånar upp mer på huset. Jag skulle nog spara belåningsutrymmet till era kommande renoveringar, men kanske öka aktieandelen på 60/40 kontot. Alternativt flytta pengar därifrån till 100/0 kontot.
En tanke jag har är ta bort 60/40 delen på lysa och ersätta räntedelen med guld istället så att jag bara har 100/0 lysa och guld 10% istället och har kvar min låga belåningsgrad som en buffert att använda vid en börskrasch. Eller ska man även öka belåningen redan nu och lägga en större del i guld?