Hej!
Efter att ha haft dåligt sparande kapital ett tag (studier, dyr andrahandshyra och köpt lägenhet) har jag nu fått ihop en grund och ett helt ok månadsspar, och skulle vilja ha er input på fördelningar och plan framåt. Är fördelningarna vettiga och “målen”? Sparandet till varje hink? Etc. All input är så välkommen!
Jag är 27år, köpte en lägenhet tillsammans med min sambo i Stockholm förra året. Vi har inga barn. Båda har fast jobb, jag med 42 500 kr i lön och generellt lätt att få jobb och han med betydligt högre lön och också han lätt att få jobb. Vi köpte lägenheten för ett år sen och har lån på 5,05 miljoner vilket då motsvarade 85 %. I och med att marknaden har gått upp så mycket är belåningsgraden nu snarare 75-80%, men det skulle ju kunna gå tillbaka lika snabbt.Vi har inga planer på att byta lägenhet just nu, men skulle potentiellt kunna hända om 3-4 år.
Jag sparar totalt 5500 kr plus amortering på lika mycket varje månad.
Hink 1
12 mån utgifter - inkomster blir -20kkr men min uppskattning att en bra buffert hade varit 70 - 100kkr. Eventuellt är 100kkr lite högt? Just nu har jag 72kkr som ligger på ett sparkonto hos Länsförsäkringar utan ränta, men planerar att inom kort flytta de till ett sparkonto med fria uttag och lite ränta.
Utöver ovan har jag och min sambo 145kkr tillsammans sparat, som vi fick ihop genom att vi fick amorteringsfrihet i ca 12 månader. Tanken är att använda dessa till renovering om 1-2 år. Varje månad ökar totalen med någon tusenlapp men beror mest på om vi göra några stora inköp.
Hink 2:
| Post | Belopp |
|---|---|
| Bostad (lån-85% av värde) | 200-300kkr |
| Lysa (fördelning 40% aktier, 60% räntor) | 55kkr |
| Summa jag just nu strävar efter är 450-550kkr (varav 250-300kkr inte knutet till bostad) |
Jag månadssparar 4500 kr som jag sätter in på Lysa, samt sätter in allt som blir över i slutet på månaden, vilket glädjande nog under pandemin blir mellan 2000-4000 kr. Vill dock helst inte inkludera de “extra” pengarna i mitt ordinarie sparande eftersom när pandemin är slut kommer mina utgifter mest troligt gå upp.
Hink 3:
| Post | Belopp |
|---|---|
| Premie- & tjänstepension | 68kkr |
| Lysa (fördelning 95% aktier, 5% räntor) | 7kkr |
| Har ingen specifik målsumma utan vill att denna ska växa så mycket som möjligt när övriga hinkar är fulla. | |
| Månadssparar 1000 kr som jag sätter in på Lysa. Borde jag prioritera den tusenlappen på lägre risk istället? |
Som sagt, all feedback tar jag supertacksamt emot och säg till om det är någon info som saknas!
/Josephine
jag gillar känslan av att den kommer växa i bakgrunden, och om jag inte rör pengarna och enbart har kvar det här sparandet så blir det ändå ca 2M till pensionen.