Feedback på struktur/uppdelning av hinkar

Hej!
Efter att ha haft dåligt sparande kapital ett tag (studier, dyr andrahandshyra och köpt lägenhet) har jag nu fått ihop en grund och ett helt ok månadsspar, och skulle vilja ha er input på fördelningar och plan framåt. Är fördelningarna vettiga och “målen”? Sparandet till varje hink? Etc. All input är så välkommen!

Jag är 27år, köpte en lägenhet tillsammans med min sambo i Stockholm förra året. Vi har inga barn. Båda har fast jobb, jag med 42 500 kr i lön och generellt lätt att få jobb och han med betydligt högre lön och också han lätt att få jobb. Vi köpte lägenheten för ett år sen och har lån på 5,05 miljoner vilket då motsvarade 85 %. I och med att marknaden har gått upp så mycket är belåningsgraden nu snarare 75-80%, men det skulle ju kunna gå tillbaka lika snabbt.Vi har inga planer på att byta lägenhet just nu, men skulle potentiellt kunna hända om 3-4 år.
Jag sparar totalt 5500 kr plus amortering på lika mycket varje månad.

Hink 1
12 mån utgifter - inkomster blir -20kkr men min uppskattning att en bra buffert hade varit 70 - 100kkr. Eventuellt är 100kkr lite högt? Just nu har jag 72kkr som ligger på ett sparkonto hos Länsförsäkringar utan ränta, men planerar att inom kort flytta de till ett sparkonto med fria uttag och lite ränta.

Utöver ovan har jag och min sambo 145kkr tillsammans sparat, som vi fick ihop genom att vi fick amorteringsfrihet i ca 12 månader. Tanken är att använda dessa till renovering om 1-2 år. Varje månad ökar totalen med någon tusenlapp men beror mest på om vi göra några stora inköp.

Hink 2:

Post Belopp
Bostad (lån-85% av värde) 200-300kkr
Lysa (fördelning 40% aktier, 60% räntor) 55kkr

Summa jag just nu strävar efter är 450-550kkr (varav 250-300kkr inte knutet till bostad)

Jag månadssparar 4500 kr som jag sätter in på Lysa, samt sätter in allt som blir över i slutet på månaden, vilket glädjande nog under pandemin blir mellan 2000-4000 kr. Vill dock helst inte inkludera de “extra” pengarna i mitt ordinarie sparande eftersom när pandemin är slut kommer mina utgifter mest troligt gå upp.

Hink 3:

Post Belopp
Premie- & tjänstepension 68kkr
Lysa (fördelning 95% aktier, 5% räntor) 7kkr

Har ingen specifik målsumma utan vill att denna ska växa så mycket som möjligt när övriga hinkar är fulla.
Månadssparar 1000 kr som jag sätter in på Lysa. Borde jag prioritera den tusenlappen på lägre risk istället?

Som sagt, all feedback tar jag supertacksamt emot och säg till om det är någon info som saknas!

/Josephine

Det beror väl lite på vad du vill göra och ha pengarna till. Obs att jag enbart räknar pengar och värdepapper jag själv har tillgång till idag till mina hinkar och har således inte med min bostadsrätt eller allmän/tjänstepension.

Min buffert är pengar på sparkonto och är ca 65k.

Min “mellanriskhink” är väldigt hög risk mest pga jag är väldigt flexibel med när jag kan använda pengarna och vill hellre se hög avkastning för att sedan vrida ner risken när jag har ett mer tidsbestämt mål. Den ska gå till ny bostad, ny bil, någon resa och liknande större inköp. Mitt mål just nu är 300k vilket snart är uppnått. Jag sparar ca 10k/mån hit.

Min “högriskhink” är hittills väldigt liten då jag fokuserar på att fylla på mellanriskhinken nu. När mellanriskhinken är full kommer jag månadsspara hit istället. Nu har jag endast 500kr/mån här så den inte står helt stilla :slightly_smiling_face: jag gillar känslan av att den kommer växa i bakgrunden, och om jag inte rör pengarna och enbart har kvar det här sparandet så blir det ändå ca 2M till pensionen.

1 gillning

Jag tycker det är på tok för låg risk (60% räntor hade jag varit väldigt obekväm att ägs) i din så kallade ”Hink 2”.

Dka du använda de pengarna inom några år eller varför har du valt så låg risk?

Är i en något liknande ”livssituation” men har ”bara” 25 kkr i buffert (kontanter) och 150 kkr i mellanriskbuffert (RT-portfölj). Detta separerar jag dock från ”vardagsekonomi” (t.ex. sparande till resor eller ”skvalp” på kontot) samt annat målspar på längre sikt (t.ex. till nästa bostad), så egentligen finns det nog kanske mer i hink 1 och 2.

Det är ju väldigt specifikt för ens eget liv och risktålighet hur man fyller hink 1 och 2. Har bedömt att mina täcker oväntade kostnader samt ett par år utan ”vanlig lön”, vilket får mig att sova gott om natten och låta passiva hinken svänga i takt med aktiemarknaden.