Jag är ny på detta, men lyssnat på ett par podavsnitt, 99:an o nån till och köper Jans tankar o stratgier. Inser att mina aktiva val är kassa och jag vill in i passiv roll och rida på indexvågen över tid.
Har ett hus i en relativt stor ort, rätt centralt och bra område, så husvärdet är bra.
Värdet ca 4 miljoner, har lån på knappt 1miljon, amorterar 3500kr per månad. (Kommer ta ca 24 år att amortea av om jag räknat rätt.)
Med tanke på att huset är så lågt belånat (25%), är det smartare att inverstera 3500kr i månanden?
Vad ska jag investera i Lysa 60/40 eller Lysa 90/10 eller annat? Enkelhelt är viktigt och jag sen håller mig till en strategi.
Jag hade absolut investerat. Risken för att räntan på lånen ska öka så pass att de överstiger avkastningen över tid på börsen är för låg för att amortering ska kännas vettigt. Jag har själv 80% belåning (dvs omvänd situation från dig) och lägger ändå “bara” 50% av sparat kapital per månad på amortering och resterande 50% på börsen/råvaror. Förvisso då med ett fastighetsvärde som också är 25% av ditt, så i absolut lånesumma så ligger vi ungefär på samma nivå.
För din del, vid sparhorisont >10 år, så hade jag satt Lysa 90/10 av de alternativ du nämner. Personligen hade jag valt 100/0, eller ännu hellre Avanza med kanske 70-80% aktier och 20-30% råvaror (främst guld, men även silver). Vid kortare sparhorisont än 10 år blir det alltid betydligt svårare att avgöra, eftersom det beror mycket på riskaptit och hur viktigt det är att den kortare sparhorisonten inte behöver förlängas för att slippa ta ut pengar i en botten.
Tillägg: ett annat sätt att se på det är att du just nu är exponerat med 3 milj mot fastighetsmarknaden, men 0 milj mot aktiemarknaden och råvarumarknaden, vilket är en obalans. Förvisso då med tillägget att din fastighetsexponering också är taket över ditt huvud, varför obalansen inte är så dramatisk som jag framställer den här. Men det är ändå något att tänka på.
Du kan månadsspara i allt utom guldet – det måste du manuellt köpa vid varje tillfälle. Men du kan ha en månadsinsättning i alla fall. Men om du vill ha det enkelt så är absolut Lysa ett bra alternativ också.
Men avvakta lite och se vad andra medlemmar svarar här. Du kommer få andra förslag också, med olika motiveringar.
jag är i liknande situation som du och jag har slutat amortera och investerar istället. Det bygger på enkel matematik. Bolåneräntan är idag ca 1% efter ränteavdrag. Men en indexfond eller många andra placeringar snittar minst 5% och ofta ännu högre så din avkastning på investeringen blir ju flera 100% högre. Du kan ju fortfarande använda dina placeringar till att amortera. Om du investerar i fonder som ger 5% avkastning per år, så kommer du kunna amortera av lånet betydligt snabbare (om du låter pengarna växa i fonden, och senare amorterar i en klumpsumma). Men det finns såklart en risk: skulle det bli en börskrasch så skulle du ju kunna förlora pengar, men det är en risk du nog kan ta eftersom lånet är lågt i förhållande till husets värde.
Nog är det väl ändå trevligt att se skulden sjunka, så någon liten amortering kan du väl alltid ha. Själv amorterar jag 1000 kr per månad, trots att jag inte behöver detta.
I din situation är en amortering nästan att jämföra med ett räntesparande, så det är aktiesparande som gäller!
@janbolmeson , skulle du säga att det är en smaksak att välja nån av förslagen på din länk eller lysa? Eller för mig som är oengagerad över tid är då Lysa ditt förslag?
För mig som tenderar att långa perioder vara oengagerad också och även lite fegis, skulle du då säga lysa 80/20 är ett bra alternativ? (Dvs vill vara med på börsvågen, men hellre lite mer safe than sorry)
(Pensionsdelen nu ca 50% som jag inte kan få in på lysa kanske kan vara vettig enligt enligt tex förslaget nedan?) (som får tuffa på tills jag närmare mig pension om ca 20-25år)
LF Global indexnära 80%
LF tillväxtmarknader 10%
Plus Allabolag 10%.
Mycket är en smaksak om hur mycket man vill vara engagerad, men som du skriver så kommer du vara oengagerad och då passar Lysa utmärkt, då slipper du ha koll på någonting alls, förutom att pengar kommer in på kontot😉
Skulle istället placera andelen aktier/räntor mot din sparhorisont, en tumregel du kan utgå ifrån är att 10% i aktiefonder för varje år du kan avvara pengarna. Ett pensionssparande på mer än 10år hade jag absolut kört 100/0, men vet att andra förespråkar iaf en 90/10🙂
Jag är i liknade situation och har mer än 10 års sparhorisont. Valde Avanza och kör månadssparande med autogiro enligt fördelning nedan.
Jag loggar in och kollar till runt midsommar och nyår… första åren krånglade jag med balansering och byta ut fonder men nu senaste 2-3 åren har jag låtit det vara utan någon inblandning. Det har rullat i 6 år och jag har ibland fyllt på men enstaka insättningar. Värdet är på drygt 1 miljon nu.
50% Länsförsäkringar globalfond
20% Seb Sverige indexnära
10% robur access Asien
10% AMF småbolag
10 % spiltan investmentbolag