Starta om sparande efter husköp?

Hej forumet! Ny användare här som läst några artiklar tidigare.

Jag har lite funderingar inför kommande livsförändringar som kunde vara roligt att få input på från erfarna sparare.

Jag och min fru är i 40-årsåldern. Vi sparar pengar, men på ett ganska passivt sätt. Vi använder det vi behöver i månaden, och det som blir över lägger vi så småningom över på ett sparkonto eller sparar på annat sätt. Vi bor i hus som vi amorterat aggressivt på så att det är helt avbetalt. När det var betalt började jag sätta in pengar på Avanza, Länsförsäkringar Globalfond som har vuxit ungefär från efter pandemin. Min fru har haft egna sparpengar på räntefritt sparkonto. Inkomsterna är drygt 100000 före skatt gemensamt, och av det uppskattar jag att vi sparar ca 40000 i månaden, men en del av detta går åt till uppskjuten konsumtion som t.ex. resor. Vi gör inga större uppoffringar för detta, utan lever billigt, har bara en bil, äter matlådor etc.

Vi har nu köpt nytt hus för ca 7 miljoner. Vi ska sälja nuvarande hus som kommer ge runt 4 miljoner, och har totalt 3 miljoner på sparkontot. Jag funderar på strategier och tycker att jag inte behöver trygghetsknarka och köra helt utan bolån längre. Däremot vill vi inte ligga på 85%, så planen just nu är att belåna ca 50%, 3,5 miljoner att ha på Avanza för att få ett PB-lån. Av de pengarna sätter vi in 3 miljoner på Avanza Global och har 500000 som buffert för ev. ny bil, renoveringar etc. Enligt RikaTillsammans-princip ska man väl sätta in allt på ett bräde, hoppas på repris av förra årets börskurser så att det blir uppgång efter vi börjat investera igen. Jag gick ur börsen och satte på fasträntekonto i december.

Tanken är också att bli lite mer medveten om pengarna. Det kom lite som en överraskning för mig att vi hade så mycket pengar när vi började räkna på husköpet. Såklart trevligt, men det kanske börjar bli dags att tänka på vad man ska använda sina pengar till också och inte bara lägga på hög.

Tankar?

1 gillning

Det låter väl som en hygglig plan.

Buffert för mig är pengar jag kan behöva snabbare än jag kan få ut dem från börsen. Så 500kkr låter enormt mycket.

Vad gäller att använda pengarna så är ett tips att ha koll på hur mycket ni pytsat in, allt utöver det är avkastning. Se till att iallafall en del av den används till att förbättra livet på något vis.

Man kanske ska kalla det för någon sorts hink då. Pengar som ändå är tänkta att användas snabbare än 10-årshorisonten eller vad man ska ha på börsen.

Jag har testat bundna sparkonton nu när jag tog ut pengarna från börsen, och just den här våren har de mått bättre där än vad de skulle gjort på fonder. Det ut som man kan få bättre ränta (2,95% för 3 mån bundet) än bolånet (2,25% med pb-lån). På sparkonto betalar man skatt, bolånet har motsvarande skatteavdrag. Riskfria pengar som man får tillgång till hyffsat snabbt?

1 gillning