Hur tänka kring sparande/investeringar nu?

Det är så att jag i snitt de senaste åren har investerat runt 10-20 procent av min inkomst varje månad på lysa, fonder och lite guld m.m… Dock är jag i en lite märklig sits där jag, främst pga låga levnadskostnader, ändå har pengar som läggs på hög/sparkonto och min buffert blir därför hela tiden är alldeles för stor i relation till min målbuffert. Så jag skulle egentligen kunna investera uppåt 30-40 procent av min lön utan att göra avkall på något jag vill göra.

Nu till frågan: pga rådande världsläge är jag lite orolig över att pumpa in så stor del av min inkomst på börsen även om det är främst indexfonder, å andra sidan är det nästan värre att se mina slantar ätas upp av inflationen. Hur resonerar ni kring att lägga pengar på hög (“säkerhet”) vs lägga in en stor del av er inkomst på börsen och så att säga se till att ha så mycket pengar som möjligt på börsen, så länge som möjligt?

Har du läng tid innan du tänkt använda pengarna så bara in med dem på börsen. Det kan visserligen gå ner, men vi har ju redan tappat ca 25% från ATH så en del av fallet (eller hela?!) är ju redan gjort.

Jag tycker som du: Det är jobbigare att se inflationen knapra i sig pengarna.

2 gillningar

Har du en buffert du är bekväm med, har lång sparhorisont och kan stå ut med att det kan röra sig sig upp och ner i portföljen (alternativt inte loggar in så ofta och kollar) tycker jag att du kan investera mer. Känns det oroligt behöver du ju inte investera allt du får över extra utan utöka andelen på börsen successivt över tid.

Tack för svar!

Sant med de 25 procenten.
Jag sparar främst till pension och i den bästa av världar till att kunna jobba lite mindre på sikt. Är 40 nu, så tänker väl en sparhorisont på 20-30 år :slight_smile:

Har främst pengarna hos lysa och i tråkiga indexfonder i syfte att inte få för mig att trixa runt :wink:

1 gillning

Det där med att gå in och kolla är ju ett otyg som är lätt att ägna sig åt :frowning: har försökt vikta om mot tråkigare fonder nu så det inte finns så mycket att kolla på :wink:

Sant, det kanske är the way to go rent mentalt att portionera in lite större summor ex varannan vecka etc tills jag är i balans med bufferten osv.

1 gillning

Svårt att tajma vad som faller först så diversifiera. En sak du kan fundera över är om du har alla saker du behöver då vi “vet” att priser på allt från skor till mat till bensin kommer gå upp i pris kommande halvår/år. Inflationstryck som är 40 års högsta är en ny värld för de flesta av oss. Men å andra sidan vem vet, rubeln som föll som en sten i mars är nu på all time high mot Euron som i sin tur ser stark ut jämfört mot våra svenska pesetas. Tror vi är sena på bollen i Sverige med inflationen, kommer att märkas rejält i höst… när det verkligen ser som värst ut så kommer riksbankerna börja sänka räntan och trycka pengar och då kommer börsen studsa upp rejält. Men i vilken sekvens detta sker är oerhört svårt att se. Så sprid ut dina tillgångar i olika slag som skaffa dej en bra hälsa och fysik. Och glöm inte att leva och njuta av dagarna du fått, om 70 år är vi alla begravda sedan länge.

3 gillningar

Inflationen äter upp dina pengar lika bra på ditt isk eller kf, som på ett vanligt bankkonto…

Den bästa breda kortsiktiga investeringen i år är att inte ha lagt in pengarna på börsen!

Visst, och så är det ju. Men ännu bättre hade ju varit att ta ut hela skiten runt nyår. Det var det nog få som gjorde.

Att sätta in nu ger iaf en bättre chans framöver.

1 gillning

När man varit med i svängarna i en 20 år, så är det enda man ångrar att man inte var konsekvent i sitt köpande av fonder under nedgång. Är horisonten 20 år, så kommer ju säkert två crasher på vägen dit. Men inte vill man missa uppgångarna där emellan bara för att börsen dyker här och där. Jag köper och köper hela tiden nu, och skall lägga på 5% i hävstång med 1 % i månaden.

Jo, det är väl lite åt det hållet jag själv ångrar dvs. att jag var så feg i mitt sparande precis i början och nu har tappat en massa år i spartid pga detta. Landat i att jag ska peta in mitt buffertöverskott nu löpande pö om pö utöver mitt månatliga sparande. Hävstång har jag inte vågat mig på, har för dålig kunskap känner jag. Hoppas det går bra för dig :slight_smile:

Jag tänker också så. Vi hsr köpt nytt hus så behöver en del prylar och möbler. Bäst att köpa nu innan det går upp för mycket.

1 gillning