Jag minns tiden när vi hade en realränta som inte var mer eller mindre noll. På den tiden förstår jag att en 60/40 portfölj är väldigt bra. Men världens räntor har senaste decenniet gått lägre och lägre och lägre. Jag hade hopp för USAs starka ekonomi, men under coronakrisen sänkte ju Fed styrräntan till noll. Så, när Jan visar statistik att 60/40 är bra, är de gamla studierna relevanta för nya tidens avsaknad av realränta? Om jag har ett 60/40 konto på Lysa så äts ju mer eller mindre hela räntan upp av schablonskatten.
Nån annan med samma tanke? Hur har ni beslutat i er portföljd? T.ex. så gillar jag Golden Butterfly [https://www.youtube.com/watch?v=RsoBIJoJduo], och det är intressant hur bra den kan gå även med låg volatilitet. Men då är det 40% som jag helst skulle vilja byta ut, men jag vet inte till vad.
Det var ju mycket prat om lågkonjunktur och global kreditbubbla redan innan coronakrisen, så jag har extremt svårt att tro att räntan kommer gå upp särskilt mycket kommande fem eller tio åren heller.