Sälja 20åriga räntefonder och köpa indexfonder?

Hej kloka Forumet!

Jag köpte på mig räntefonder i lite halvpanik efter coronakraschen när dom blivit jättedyra. :see_no_evil:

Nu har dom gått ner 20% och 30%

Ska jag bara bita i det sura äpplet och sälja dom med förlust och köpa indexfonder för pengarna? För det känns som det tar decennier innan dom är heta igen, om dom nånsin blir det?!

Jag ser det förvisso som lärorikt på ett vis. Som i: “Titta hur det går när man agerar i panik.”

Jag har tänkt tillbaka på coronakrashen och vad jag gjorde då och vad det kostade mig så denna krash tänker jag bara sitta still i båten och månadsspara.

Vad jag gjorde då var att jag sålde av aktier som ökat med 100% och började bygga en permanentportfolio i panik. Hade jag behållit aktierna hade jag tjänat mer om jag sålt när dom gick upp 400%. Många om och men förvisso. Poängen är att jag skulle tjänat på att bara sitta still i båten och jag har lärt mig den läxan nu. Som väl är. :innocent: Ska aldrig mer logga in på avanza och fippla i panik.

1 gillning

Hej!

Ingår räntefonderna i en permanentportfölj nu?

1 gillning

Nä, jag har allt i en storportfölj. Globala aktiefonder, guld, räntor.

2 gillningar

Okej!

Några frågor som gör det lättare att fundera över huruvida de ska behållas eller ej. Hur ser din målfördelning ut när det gäller aktier, räntor och guld i portföljen och vilken roll var räntefonderna tänkta att ha i din portfölj när du skaffade dem?

1 gillning

Min lärdom av sju års sparande är att varje oväder på börsen är annorlunda. Redan efter första ovädret hade jag lärt mig läxan att “framgångsrika sparare vet att det viktigaste är att rida ut stormarna. Rid ut stormen och belöningen kommer verkligen vänta där på andra sidan”. Och det blev bara lite duggregn ändå, så i efterhand kände man sig dum som hade sålt ut sig. Men sen sitter jag ändå nervös vid säljknappen när det kommer nåt nytt duggregn, oavsett om det var:

• Brexit som skulle sätta igång ett domino av länder som lämnar EU och destabiliserar hela unionen
  • Kinesiskt börsras som riskerade hota världsekonomin
  • Europas skuldkris som ett land i taget (Grekland, Italien, Cypern, Portugal) skulle sänka hela EU
  • USA-Kina trade war som riskerade ofantliga strafftullar
  • Covid, ett nytt virus som ingen i början visste dödligheten av, men riktiga namnet är SARS2, och första SARS dödare faktiskt 10% av identifierade smittade (2003 i Kina)
  • Inflationskris som nästan oundvikligen efter höjda räntor kommer leda till global recession

Jag har flera decennier kvar av sparande innan pensionen, så denna lista kommer bara göras längre och längre. Varje gång ser jag en ny risk för spöregn, och att “denna gång är det annorlunda”. “Denna gång kommer det löna sig för mig att marknadstajma”.

Mitt favoritcitat är från husguden Bogle, grundaren av världens första indexfond:

The greatest enemies of the equity investor are expenses and emotions.”
— John C. Bogle

Vem som helst kan vara duktig på “expenses”, det är bara att köpa en billig indexfond. Men jag tycker “emotions” är hundra gånger svårare, och stora källan till varför småsparare så kraftigt underpresterar index.

Så jag applåderar att du “lärt dig läxan” nu, men jag hoppas att det kommer gälla även för framtida ras, och inte bara för covid där vi redan kan titta i backspegeln att det inte blev så illa.

Hur stor del av portföljen har du nu i räntefonder? Som @Rimma nämnde, har du en målfördelning? Välj en börsexponering som inte gör dig besviken när marknaden går upp, men som också inte gör dig besviken när marknaden går ned. Och sluta logga in i Avanza-appen :slight_smile:

4 gillningar

Jag har väl 5% i långa räntefonder i USA och EU. Nu utgör dom ca 4% av portföljen så det kanske inte är något världomvälvande. Jag kanske bara ska behålla do och se glad ut och en vacker dag är man glad att man har dom? :thinking:

Jag skapade en permanent portfölj i panik så lade 50 000 i vardera aktier, långa räntor, guld och bankkonto. 200 000 kr totalt.

Nu har jag bara en enda stor portfölj med allting i. så ca75% aktier, 10% guld och 5% räntor. Så dessa räntors vara eller icke vara är kanske inte världsomvävande för min portfölj. :thinking:

Räntefonderna var tänkta som en krockkudde i ett visst börsklimat. Jag kanske bara ska låta dom vara och följa läxan jag lärt mig (som jag hoppas jag kommer ihåg i framtiden.) att inte fippla med portföljen.

5% räntor är inte dåligt. Behåll säger jag :slight_smile:
Men var är övriga 10%? Jag räknar bara till 90% :slight_smile:

1 gillning

Moi, skrev i en annan tråd:

”En rejäl buffert (sparkonto) och aktiefondsparande (mest passivt) är det enda en medelsvensson (eller medelfinne som jag) behöver.

Glöm obligationerna för att a) 99% av oss ska aldrig fatta dom ordentligt och b) de är ett riktigt proffsspel.

Har du ett ”analysis paralysis”, så spara 70% aktiefonder 30% sparkonto. Det kommer alltid vara tillräckligt bra.”

Skrev också om guldet att om du köper det måste du 1) ha ett skäl att köpa sån spekulativ investering b) vara redo att sälja det en dag när det där skälet inte längre finns.

Långsiktiga potentialen av guldet kommer alltid vara lägre än potentialen av dom investeringarna som avkastar nåt på riktigt.

2 gillningar

Jag känner väl igen det där att vilja fippla med portföljen. Räntefonderna har du som krockkudde och sannolikt kommer det att komma börsklimat där de kommer att göra sitt jobb. Det som har varit extra tungt mentalt på senare tid är att aktier och långa räntepapper tillsammans har rört sig nedåt på grund av inflation och höjda räntor. Som @JayR är inne på får man försöka hitta tillbaka till argumenten som låg bakom valen av tillgångarna och som också @Johann nämner, inte låta känslorna ta över. Det är lättare sagt än gjort ibland.:slightly_smiling_face:

Hur ser din sparhorisont ut förresten?

1 gillning

Jag tror att en Permanent portfolio många gånger är svårare att hålla än en portfölj med mer klassisk fördelning mellan aktier och räntor.

Detta pga att flera av de fyra olika tillgångsslagen kan gå ner kraftigt samtidigt, och man stirrar sig blind på just de som går dåligt för tillfället.

2 gillningar

4% räntor, 9% Guld Resterande i globala aktiefonder enligt modellportföljen Globala barnportföljen dvs 87% i Aktiefonder.

Vilken tur man har koll på sin portfölj. :joy:

1 gillning

Om du har en portfölj med nästan 90% aktier ska dessa innehav göra inget i det långa loppet.

Jan gör ett fantastiskt jobb men har förvirrat ganska många med sina hinkar, portföljer med många tillgångsslag och rebalansering. Kära svenskar, ni behöver icke såna.

1. Bestäm dig vad är den summan du behöver som kontanter, sätt dom i sparkontot. Det är okej om summan är stor om du känner dig trygg på det viset. (Överkurs: om du vill finansiera bolag eller tex ge pengar till ”green bonds”, placera en liten del i företagsobligationsfonder. Glöm långa räntorna, Glöm Lysa.) Den här är din buffert. Igen, den kan vara stor.

2. Resterande pengarna placerar du 60-70% i globala aktiefonder, 20-30% i homebias och andra faktorfonder och 10% i vad du vill. Månadspara minst i den först nämnda.

3. Glöm ditt nyckelord till depån och njut av livet.

Ha en god sommar!

3 gillningar