Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Denna tråd har varit oerhört inspirerande att följa och ett föredömligt exempel på god ton. Mycket av innehållet ligger högt över min nivå men jag tror ändå jag kan ha nytta av en del.
För min långsiktiga portfölj har jag hittills en plan för att under ca 10 år glida från “Half-Rich” 75% Aktiefonder med fördelning á la RT rek, 10% Guld, 5% Lååånga räntor, 10% korta räntor/sparkonto till “Stay Rich” 50% Aktiefonder, 20% Guld, 10% Långränta, 20% kortränta/Cash med halvårsvis ombalansering (sedan årsskiftet ner ca 14%), enligt tråden.

Med inspiration härifrån tänkte jag sätta upp ett par mindre testportföljer att köra parallellt. Min (kanske naiva) idé är att om 10 år se om något av testen är att föredra som “Stay-Rich”-portfölj, både ur ett resultatperspektiv och huruvida jag orkar med ombalaseringarna och komplexiteten vs robotarna.

De jag vill testa som möjliga framtida alternativ är först och främst en liten twist på
@Zino grundportfölj+vol där jag försöker möjliggöra aningen billigare ombalanseringar inom varje tillgångsslag.
Test1 (årlig avgift på AVA efter startåret, utan ombalanseringar: ca 0,7%):
20% Storebrand Global All Countries A SEK,
5% PLUS Allabolag Sv Idx,
10% 4GLD,
5% Guld AVA,
10% IS04,
10% AMF Räntefond mix,
20% Danske Inv Glob realräntor SEK,
20% Amundi Vol.

Den andra testportföljen är ungefär @Per_Bjorkman förenklade variant.
Test2 (årlig avgift på AVA efter startåret, utan ombalanseringar: ca 0,6%):
20% vardera av
LF Glob,
4GLD,
IS04,
Danske inv glob realräntor SEK,
Amundi vol

Tredje varianten är min hittills tänkta “Stay-Rich”-portfölj.
Test3 (årlig avgift på AVA efter startåret, utan ombalanseringar: ca 0,2%):
30% LF Glob,
5% HB Glob Småbolag,
5% AVA EM,
10% PLUS Allabolag,
10% 4GLD,
10% GZUR,
5% IS04,
5% DBXG,
20% AMF räntefond kort (eg räntekonto men det kan jag inte baka in på ett ISK-konto).

Som benchmark: LF Global Indexnära, LYSA 50% Aktier, Opti Medel 6 (med 48% aktier)

Tankar och synpunkter på detta? För små skillnader för att kunna dra några slutsatser öht efter 10år? Borde jag testa någon med mer/mindre valutahedge? Andra förslag?

4 gillningar