Sparat ihop en större summa vid 18, hjälp!

Hej, som rubriken lyder så har jag sparat ihop en summa på drygt 270k senaste år från främst jobb. Är 18 och fyller 19 om 2 månader. Har varit insatt i börsen i nått år men inte påbörjat något seriöst långsiktigt sparande ännu. Men, det vill jag ändra på och håller för tillfället på att sätta upp en portfölj med en lång sparhorisont, dvs minst 10 år. Nu till frågorna,

Min tanke hittills kring portfölj ser ungefär ut såhär:
-30-40% i Länsförsäkringar global index (kanske en till indexfond här)
-10% i globala småbolag
-10% i PLUS alla bolag Sverige index
-15% i crypto (10% btc, 5% eth)
-10% i Investor
-15% i bolag som jag väljer ut själv och tror har en stark framtid
Några tips/invändningar här?

Hur ska jag sedan gå tillväga när det gäller att få in denna summa på börsen? Är fullt medveten om att ju tidigare desto bättre och att tajming inte har någon relevans här men, min tanke är att jag inte vill investera allt direkt. Tänkte att jag kunde dela upp summan på 1-2 år och månadsspara mig upp till nämnd summa + andel från lön. Vad tror ni om det?

Tack!

Det är en ganska liten summa om man tänker på ditt human kapital, grattis till att du börjat tidigt. Jag hade nog investerat allt direkt och lagt in allt på de ovanstående förutom Crypto och enskilda aktier… Men men kanske vi alla måste bränna oss ett par ggr innan vi förstår… Lycka till

6 gillningar

Jag skulle undvika all fördelning som bara gör livet krångligt. Jag skulle satsa på en blandning av olika indexfonder, 2-3 stycken. Någon fond typ AMF Aktiefond Småbolag eller Spiltans fonder med Investmentbolag kunde också få komma med.

Hela idén att ha en uppdelning på olika små poster och tro att det ska utgöra någon sorts “finansiellt korrekt uppställning” som ska “maximera chansen att bli en vinnare” framstår som regelrätt dum. Detta är inte främst en kritik mot TS här. Det är väldigt ofta sådana trådar kommer upp på forumet. Jag tänker att Jan kanske kunde göra ett avsnitt på temat “Keep it simple”. Detta sägs redan på många ställen men det kunde vara värt att förpacka på ett sätt som just riktar sig till nybörjarsparare som vill fördela sin portfölj på 10%-andelar och skriver till forumet “Bedöm min portfölj”. Att bara göra klart att allt det där gör att du riskerar att sova dåligt, att inte förstå varför X går upp och Y går ner och i fråga om värdeskapande eller riskhantering uppnår noll och ingenting. Det är inte nödvändigtvis fel att diversifiera på olika sätt men då ska man ha en riktig strategi och veta vad man håller på med. Tron på att “jag kan själv” och att satsa på “blandade tillgångar” är “ett bra sätt att lära sig mer” är i min värld dum. @janbolmeson

Jan rekommenderar ju gärna LYSA som den ultimata formen av “Keep it simple” men jag tror inte att LYSA är det naturliga svaret för den som har lockats av “smörgåsbordet på Avanza” och alla budskap om “köpläge här och köpläge där”. Att sälja av allt trams och sätta in allting i 1-2 indexfonder är steg 1 för att sova gott på natten. Det är krasst sett så att kvaliteten på alla “de goda råden” håller precis samma typ av kvalitet som mailen om “vackra kvinnor för sex ikväll” eller “penisförlängning”. Man behöver förstå detta, stänga av och göra rätt. LYSA är den extrema formen men de flesta behöver sannolikt en mellanstation. Det går också att spara några avgiftspunkter via vanliga fonder jämfört med LYSA. För den som ändå vill gå all in i aktier finns det alltså ingen given poäng med LYSA utan man kan stanna kvar i mellanstationen på Avanza.

5 gillningar

Man kan nog facka in plottrande med små poster med mer riskabla placeringar etc under hobbies/roligt/spännade/villhöver.
Inget fel i det alls så länge man ser det som en lottsedel med tveksamma odds ( hade gått bättre om jag låtit bli) och sätter bulken av sitt långsiktiga sparande i något tråkigare exempelvis bred global indexfond med låg avgift som rimligen med rätta föreslås av dom flesta här.
Men den delen är lika spännande som att titta på tvätten torka och behöver inte mycket uppmärksamhet. Trist.

1 gillning

Tack för det!
Syftet är ju att just denna biten ska vara trist och passiv, inget fel med det!

Det låter sunt, ska kika på de. Spiltan hade jag skrivit ned med men inte just den AMF fonden, tack!

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile: Du har en bra start där med sparandet - grattis!

Ja. Men detta är ju min personliga åsikt: Ge fan i krypto. Ska du envist leka så lägg 5% totalt i lekhinken där så’nt hör hemma.

Jag hade inte heller labbat med egna aktier, om jag inte sett ett mervärde i det för att det är roligt och intressant. Jag hade hellre lagt både dessa procent och kryptoprocenten i LF globalindex.

“Rätt” svar är att mosa in allt direkt. Men vill man känna lite mer trygghet så är månadssparande av det också rimligt. Två år är lite väl lång tid för den summan kanske, men säg ett halvår till ett år med 30k i månaden.
Men om du nu vill känna trygghet återvänder jag till kryptofrågan. Ingen trygghetssökare spexar in 15% i krypto.

duckar och flyr för vinande blockkedjeslantar som redan gått i graven

3 gillningar

Gav inte Jan ett exempel om hur mycket mer ränta på ränta man får när man är under 30 @janbolmeson .
Jag har gjort som såhär, jag har valt att belåna min portfölj istället för att ha en lekhink, men det är jag, det är good enough för mig.

2 gillningar

Jo, jag tror det löd ungefär såhär:
En 22-åring sparar 1000kr i månaden fram tills personen är 30 (8år)och därefter slutar spara och bara låter pengarna vara ifred.

Därefter börjar en 30-åring spara 1000kr i månaden fram tills personen är 60år (30år).

Vem kommer ha mest pengar när båda är 60? Den som sparade 1000kr i månaden i 8 år och lät det sedan ligga i 30 år eller den som sparade 1000kr i månaden i 30 år men började 8 år senare?

Svar: den som bara sparade i 8 år men började tidigare i livet.

Slutsats - bästa dagen att börja spara är så tidigt som möjligt, näst bäst är idag

9 gillningar

Grymt att du är intresserad av att skapa en bra ekonomisk framtid. Gör du rätt beslut redan såhär tidigt så kommer det onekligen gå väldigt bra för dig! :slight_smile: Du ligger redan långt före majoriteten av befolkningen i landet.

Mitt bästa råd vore att skippa de 45% du planerar lägga i krypto, investor och enskilda aktier. Lägg hellre dessa i globalfonden. Alternativt låt 10% totalt gå till den typen av investering för att lindra eventuell fomo (Fear Of Missing Out).

Lycka till! :slight_smile:

Glöm inte ett bra sparkonto också för buffert och sparande till kontantinsats om du planerar skaffa boende snart (om du inte redan har det såklart)

4 gillningar

Jag tycker det låter klokt med en mindre procent på enskilda aktier. Man kan läsa hur mycket historier som helst om hur dåligt/dumt det är men man kommer inte förstå det helt innan man är med om det själv. Gör misstagen nu när du är så ung och det handlar om sån liten del pengar (låt oss säga att du lägger 25.000kr på det av dina 270.000).

Utöver den del du lägger på enskilda aktier (för att lära dig att du inte kommer slå index) rekommenderar jag indexfonder.

2 gillningar

Grymt bra jobbat att du tjänat ihop så mycket pengar vid så ung ålder.

Jag tycker personligen att uppdelningen är väldigt skev. Om bolagen du själv väljer ut är svenska blir det lika stor exponering mot Sverige som USA, vilket kan kännas lite märkligt när USA representerar 60% av världsmarknaden och Sverige 1%.
25% i enskilda bolag och 10% i låtsaspengar tycker jag inte heller är optimalt.

Jag tror att framtida Anton kommer vara väldigt tacksam om nuvarande Anton investerar mer åt detta håll:

• 90% Lysa
  • 10% lekhink (crypto och/eller bolag du tror på)

Eller:

2 gillningar

Tack för det!
Nej, blir väl lite kontraproduktivt med krypto andelen då haha, 5% låter sunt. Tack för bra svar!

1 gillning

Okej! Får kika på att ha större andel i globalfonden, gillade tipset om amf småbolag också så den kanske kan ersätta investor och enskilda aktier, kanske 75% global, 20% amf, 5% lite mer högrisk. Ska ta en funderare! Tack

Ser vad du menar! Det har du rätt i, kanske inte bara blir svenska iså fall men exponeringen blir skev yes.
Jag har kikat på lysa men känner mig mer hemma i att äga LF global iså fall.
Hade man kunnat klämma in en småbolagsfond där? , ex 75% global, 10% PLUS alla bolag Sverige index, 5% lekhink och 10% AMF aktiefond småbolag. Gällande PLUS alla bolag också, hade man kunnat byta ut den mot Spiltan aktiefond investmentbolag avseende svensk exponering?

Bolagen i Spiltan ingår redan i Plusfonden. Med Plus får du hela svenska börsen, inte bara investmentbolagen. Men absolut, kan, kan man alltid :slight_smile:

1 gillning

Nice bra jobba!

Jag hade kört ca 80% global index med låg avgift.

Sen resten crypto / enskilda aktier.

Allt på en gång :muscle:t2::muscle:t2::muscle:t2::sun_with_face::beers::beers::beers::money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face:

1 gillning

Grattis och bra knegat! Du har nu möjlighet att bli riktigt förmögen i 4 enkla steg:

Investera allt i indexfonder direkt.
Fortsätt månadsspara.
Motstå frestelsen att försöka slå index.
Rör inte pengarna.

4 gillningar

I ett ISK:
80% LF Global
10% PLUS alla bolag Sverige index

Sedan:
10% avanzas sparkonto dom har hyffsad ränta (kanske bra med lite buffert?)

Jag skulle kanske investera hälften nu och dela upp resten av investeringarna över 6 månader. Det finns tecken på en kommande börskrash, men så är det iofs lite ibland.

1 gillning

Skippa krypto (ingen investering utan ren och skär ”greater fool”-spekulation) och byt ut den andelen mot fler investmentbolag istället. Absolut inga räntor.

1 gillning