Tack för ett bra forum! Har länge stått utanför andra sociala plattformar då nivån på samtalen är horribel - på RT är trollen och de som bara vill skrika högst verkligen sällsynta. Så efter att ha läst och läst ett tag tänkte jag försöka bidra, om än kanske inte superintressant första inlägg.
Är 30+ med småbarnsfamilj, villa, bil etc. Gemensam och stabil ekonomi med min fru och trots lite skilda tankar om vägen framåt har vi kompromissat och kör 100% på hennes plan och jag ska försöka undvika att springa och klippa och klistra när hon inte ser. Skämt åtsido så är jag fine med upplägget vi har men önskar då lite input från detta fina forum för den enda potten jag har till eget förfogande under ett par år framöver.
125 000 kr ligger fördelat på ISK i runda slängar enl. följande:
5 000 kr påtvingat från min storbank (+500 kr/mån, +200 kr/mån KF)
Hur skulle ni gjort med nästa 100 000 kr som ska in här under närmsta 2-3 åren? Skulle ni bara fylla på jämnt eller mer på något av ovan? Komplettera med något nytt? Sälja av allt och köra LF? Målet är enkelhet och stabilt med inslag av något man kan vara lite stolt över att ha valt som kan prestera bättre än indexfonder (ibland), potten ska få vara ifred och fyllas på i 20+ år hoppas jag. Kommer titta till sporadiskt under åren när jag vill/kan fylla på.
Bonus: Detta är utdrag januari 2024. Någon som vågar sig på att sia och spalta upp hur ovan ser ut januari 2027 med ytterligare 100 000 in under åren?
Förtydligande: Denna pott är det jag själv lyckats spara ihop sen jag började pensionsspara privat för drygt 5 år sedan. Åsiktsdelningen jag nämner ovan betyder att det kanske inte alls blir 100’ i insättningar kommande år utan mer ”om jag lyckas”.
Buffert finns och fylls på av gemensamma medel vid behov så denna pott är endast lång horisont, har haft samma tankar angående Lysa. Ska definitivt se över Spiltan-alternativen. Blir det kaka-på-kaka att bara lägga till dom över tid nu, tycker du?
Dock. Gillar du att pila som mig eller vill ha något som presterar på statistiska grunder och sköter sig mer automatiskt?
Vill du att dina investeringar ska generera ränta till dig samidigt? Pref, etf, vanliga fonder som ger utdelning på några procent per år. (Samtidigt försvinner ränta på ränta effekten på det man får ut.)
Skippa “ynka” i orginalposten, spelar inte så stor roll exakt hur mycket pengar du har, råden blir ju ungefär samma ändå. Förminska inte din förmåga att spara, var glad för er kompromiss och att du ändå kan spara undan en betydande slant.
Du har ganska mycket i “alternativa” investeringar. Jag tror du skulle kunna öka lysa och minska dom andra delarna om du inte tycker det är väldigt kul med enskilda aktier och investmentbolag.
Rent konkret, fortsätt bygga lysa (tråkigt men rätt väg troligen). Fortsätt ha en dialog med frun och se till att ni har en balans ni båda är nöjda med. Fokusera lite mer på risknivå, se till att ha en stabil ekonomi utanför det här sparandet också.
Tack, borttaget. Jag funderade ett tag på om jag skulle ha kvantifierade siffror alls, men tänkte att det blir roligare för folk att läsa. Sen blir man nog lite väl osäker på vad som är mycket och lite när man skriver här trots att man sett och hört gång på gång att folket med miljonerna inte är medianen. Uppdaterade posten med ett kort förtydligande.
Blir att prioritera Lysa mestadels. Investmentbolagen som är med är där för att de är ”enkla” att hålla koll på, skrivs om frekvent i många sammanhang.
Jag krigar nog på med Lysa. Min ambitionsnivå mättas genom att kika igenom vad dom köper åt mig utan att lockas av känslan att jag gör det bättre själv, samma med Berkshire och Investor.
Förstod nog inte exakt va du menar men de innehaven du har, tex Investor är en stor del av Spiltan aktiefond investmentbolag, tänker mer att du då får lite mer riskspridningen men ändå väldigt mycket av det du verkar vara intresserad utav. Samma med den andra fonden.
Spiltans grundare har Warren buffet som förebild och känns väldigt sund.
Om du har pengarna redan nu hade jag investerat hela summa i princip omgående. Eftersom 50 % går till lysa och 25% vardera till fonderna eller dina aktier så känns det helt plötsligt som mindre investeringar och då kanske det inte känns så stort