Sparat ihop en större summa vid 18, hjälp!

Själv struntar jag helt i fonder och går all in på investmentbolag under några decennier, en väl fungerande strategi som har slagit index med hästlängder och med stor sannolikhet kommer fortsätta göra det.
Visst tar man lite högre risk men det tycker jag att det är värt.
Värt att nämna är att kvalitén på de investmentbolag vi har varierar kraftigt så här krävs ett visst intresse men generellt rekommenderas Investor, lundberg, industrivärden, latour.

Ser ingen mening med att spara i räntor för än du möjligtvis börjar närma dig ett större köp (bostad) eller blir dags att sluta jobba.

Lycka till!

3 gillningar

Tack för svar från samtliga! Landar i följande slutsats utifrån input här och även utifrån av att kikat igenom “börja här”.

75% global index fond
10% globala småbolag
10% plus alla bolag Sverige (Möjligen spiltan här)
5% crypto (Läggs möjligen istället in i index fonden)

50% av summan kommer jag lägga in så fort jag har bestämt mig för fördelningen, resterande 50% kommer delas upp på 6 månader. Kommer även ha kvar ca 10% till buffert men räknar ej in det i fördelningen.

Efter att ha läst lite mer så har jag även blivit lite intresserad av LYSA, främst efter denna kommentar ”Jag betalar lysa 0.1% mer för att hålla mina fingrar ur kakburken”. Tycker att det är en fördel att inte ha lika lätt åtkomst som med Avanza via mobilen och låta sparandet sköta sig själv via roboten.
För er som varit i samma sits, vad valde ni och varför? Ser mer fördelar med fondroboten utöver lite mer avgift.

Lysa eller andra robotar är perfekt för den som är klåfingrig och har svårt att låta bli att vara inne och pilla i portföljen :slight_smile:

Annars så tycker jag att ditt portföljförslag nu börjar se bra ut. Det är absolut inget fel med att ha 5-10% att leka runt med och testa olika typer av produkter för att skaffa sig värdefull erfarenhet.

1 gillning

Lite min tanke!
När det kommer till variation i innehaven, misstänker att det inte skiljer avseevärt men finns det någon markant skillnad i en 100% aktie portfölj i lysa gentemot 80% LF, 10% plus alla, 10% globala småbolag?

Ja det är lite skillnaden men mest marginellt och omöjligt att veta vad som kommer gå bäst.

Lysa har med även tillväxtmarknader utöver det du knåpat ihop samt att de har 20% i Sverige istället för 10% till exempel.

Båda är bra alternativ.

Tack! Det blir lysa.

1 gillning

Jo med några få undantag har enskilda aktier förlorat en del pengar åt mig. Tyvärr klev jag av mycket för tidigt när jag lyckades köpa riktig raketaktie billigt som gick upp 18 ggr :frowning:. Mycket oftare har dom sjunkit en hel del varvid jag förlorat tålamodet och sålt.
Ibland för sent.
Ibland steg dom igen dvs sålde för tidigt.
Numera köper jag bara enskilda aktier om jag av någon orsak har ett intresse för bolaget. Och då ofta små poster… ex Tesla har jag ägt en period på kul innan Twitter eländet…
Investmentbolag räknar jag mer som fondliknande så det har jag lite av.

Liten förändring, allt kommer gå in i lysa 100% aktier och investerat 70% idag, resterande 30% kommer delas upp på ett halvår + normalt sparande. Tack för alla invändningar!

5 gillningar

Lycka till! :slight_smile: du är redan hästlängder före dina jämnåriga :+1:

1 gillning

Du verkar klok, kör hårt. Fortsätta jobba och spara.
Plugga något du tycker är roligt.
Läs böcker, umgås med kloka människor och lev livet!

1 gillning

Anton, du kommer gå långt!

Det är 5 steg dit du nått. Man måste 1. jobba, 2. spara. 3. börja investera 4. ifrågasätta egen investeringsfilosofi (Be om feedback från RT) - och det svåraste av allt: 5. Ta till sig av feedbacken

De flesta stannar på steg 1-3. Tror knappt på att du bara är 18 :wink:

1 gillning

Ödmjukhet kommer man långt med inom finansbranschen har jag lärt mig, i kombination med att inte ta sig själv så seriöst och inte överskatta sin egen förmåga :laughing: ! Men jag har ju hängt med nått år nu, bara inte fått tummen ur med plugg och sådant som tagit uppmärksamhet, om nått känner jag mig sen men förstår givetvis att det inte är situationen!

1 gillning

Har ju också gått på en del nitar med pennystocks, medtech och liknande för nåt år sen (Mindre summor) men man behöver ju lära sig :slight_smile:

Jag kommer vara en motpol och tycker det är sunt att ha en position i krypto, speciellt bitcoin. Bara någon procent som du beskriver att du kan tänka dig ha gör gott i portföljen. Visst, det räknas som högrisk, men bitcoin handlar om ackumulering och det speciellt innan fler förstår vad det är och innebär. Bitcoin är fruktansvärt sällsynt, och intresset för att äga bitcoin ökar. Gradvis, och sedan plötsligt.

Ser riktigt riktigt bra ut över lg annars! Kul!

1 gillning

Plus ett för en liten position krypto. Har själv en blandad påse med primärt bitcoin och eth. Se det som hedge om du vill, intressant att vara del av det som kan bli (redan är) nästa generations betalsystem eller bara lekpengar.

Stor skillnad på att yolo shitcoins och skrika WAGMI och dessa investeringar så värt att särskilja på det.

2 gillningar