Nojig efter första investeringen någonsin, är det rättfärdigat? Vad kände ni?

Hej alla,

Har läst flertalet trådar här genom åren men sällan yttrat mig.
Fick chansen nu att genom min anställning köpa in mig i bolaget jag jobbar för sedan 1år tillbaka.

Tajmingen kom rätt bra i samband med att jag sålt ett hus där jag gått med vinst. ~ 1.5milj.
Vinsten användes i första hand till att göra mig skuldfri, främst genom att betala av gamla skulder från företag jag haft tidigare samt annat tjafs.
Vilket kändes otroligt skönt.

Med det sagt så har jag aldrig haft några pengar på börsen eller investerat i bolag (annat än mina egna).
Har alltid varit skeptisk till börsen då jag lämnar en osäkerhet i andras händer. Genom åren har jag främst utökat mina besparingar genom handel av varor. Senast var virke under pandemin.
Dock efter jag landade mitt nya jobb, skiljt mig, har barn osv finns tiden eller orken inte till att syssla med de pengamaskinerna längre.

Så nu fick jag ett erbjudande att köpa 160.000 aktier i en av dom största, ej börsnoterade, bolagen i Sverige. Avtalat att jag får kontroll över 25% per år, och innan IPO kan endast bolaget köpa tillbaka, men de är inte tvingade.
Dvs om först 4århar jag kontroll över pengarna igen och eventuell avkastning) + de närmsta 4åren kan jag inte kontrolera själv vid vilken tidpunkt jag får sälja aktierna…
Så jag måste sitta fint i båten och vänta och hålla tummarna.

Kort sagt nojig och skitskraj.

Hur kände ni efter er första investering?
Samt finns det något lugnande att läsa som kan ge sken av att tidiga investeringar i stora industriprojekt ger utdelning?
(Hänvisningar till Di och aftonbladet uppskattas inte, de ger en mardrömmar) :smiley:

Hade gött

En helt vansinnig investering om du jämför med en global indexfond enligt mig.

5 gillningar

Min upplevelse är att man ofta överskattar hur bra det kommer gå på bolaget man jobbar på. Är det här en stor och viktig del av dina besparingar hade jag nog tänkt om, iallafall för framtiden och börja diversifiera. Även om bolaget inte konkar är det inte alls säkert att det blir en superinvestering. Kanske inte är katastrof, men tänk brett och rationellt i framtiden.

2 gillningar

Om detta stora företag är typ Northvolt skulle jag vara orolig. Om det är något etablerat företag med stabil vinst så skulle jag inte bry mig så mycket.

2 gillningar

Så istället för att doppa tårna på börsen genom att köpa en indexfond så gick du direkt på onoterat med lockup?

Det är lite som att aldrig testat varken alkohol eller droger men gå rakt på crack…

14 gillningar

Ta det lugnt med påhoppen. Hjälp TS istället?

5 gillningar

Svårt att hjälpa när beslutet redan är taget. Om 4 år kanske TS är svinrik, eller urfattig, inget vi kan göra för att påverka utfallet.

Som många andra har sagt här, bygg en grund dvs lysa, sen kan du ha en lekhink där du kan doppa tårna i IPOS och dyl.

Kom ihåg att 19/20 bolag går i konkurs.

haha, jaa! Liknelsen är klockren.
Men frågan är ställd seriöst.

Men varför skulle du investerat dessa i index istället för ett onoterat bolag?
Är det just för att slippa, känslorna jag känner just nu efter klickat på köp knappen eller?

Frågorna här ska beaktas ur mer psykologisk karaktär än " hur blir jag rikast med minimal risk"

1 gillning

om detta var riktat till mig så ska jag bara be att få flika in att det inte var menat som ett påhopp. Jag tror alla andra förstod det.

Det framför inte helt och fullt om beslutet är taget av TS eller om det finns tid att reversera det, eller hur mycket pengar det rör sig om. Om TS kompletterar med dessa pusselbitar kanske det kan bli en produktiv diskussion.

1 gillning

Jag kände mig som ett geni då investering steg vecka efter vecka tills det vände och jag försökte vara ännu smartare och köpa dippen, efter inte allt för länge blev bolaget avnoterad och aktierna blev värdelösa. Lärdom: diversifiera, håll dig borta från förhoppningsbolag och förstå vad risk är.

1 gillning

ja, det beror ju på hur stor del av dina tillgångar som du allokerat till just denna investering. Om det är “alla” så har du exponerat kapitalet för en hög risk. Har du någon form av edge eller förmåga att bedöma förutsättningarna för bolaget så kanske det kan ta ned lite av risken men i stort har du ju lagt väldigt många ägg i en korg.

Köpet är gjort.
Storleks ordning av en normal ingenjörs årslön, brutto. (Kan inte säga exakta belop pga. Avtalet)

Har inget emot att bli kallad idiot, de är mycket möjligt att de är 100% korrekt.

Jag var bara nyfiken. Har andra gjort liknande investeringar, och hur kände ni!

Men för att stilla er gällande min ekonomiska situation. Förlorar jag hela denna investering så kommer mitt liv inte påverkas nämnvärt

3 gillningar

Jag håller med dig egentligen, till 100%. Men TS är nojig och vill ha stöttning, tänker att man kan köra lite mer diplomatiska och konstruktiva/hjälpsamma svar. Det var inte bara till dig heller, den här typen av trådar har spårat förr i en slags kollektiv “Är du dum eller”-storm, det är helt meningslöst och är inte positivt för TS eller forumet.

Det sagt, jag tycker det är en intressant fråga hur stor del av TS besparingar det här handlar om? Är det så att du också har en massa sparat vid sidan och det här är ett sätt att testa vingarna, göra en bet? Ja då är det väl inte så himla farligt?

Jag har varit inblandad i optionsprogram några gånger. Inte årslön-belopp, men meningsfulla belopp. Varje gång har värdet i slutet varit 0 kr exakt. Känslan har varje gång varit ‘Nu jävlar, det här kan bli bra!’.

4 gillningar

Då låter det lugnt. Kör på!

1 gillning

Sätt igång och månadsspara i breda fonder så länge. Om 4 år kommer du då ha massa investerat där oavsett hur det går med din onoterade investering.

Gjort är gjort. Fokusera på det du kan påverka nu i stället.

4 gillningar

Med tanke på att du verkar ha ett ok humankapital, så landar du säkert på fötterna oavsett hur denna affär går. :blush:

Men kanske ställa frågan innan nästa gång?

Jag lyssnade på RTs avsnitt om ekonomiska misstag (och 250 andra avsnitt) innan jag lade om min portfölj. Så jag har RT att tacka för att jag sluppit stora investeringsmisstag. Men jag är en fegis, så mina ägg ligger utspridda lite överallt. Men jag sover gott om natten och det kommer troligen ta mig i mål så småningom.

Lycka till!

4 gillningar

Jag tänker faktiskt det här är lite drömmen, att få investera i ett bolag man jobbar åt och kunnat påverka utfallet. Som att vara egenföretagare fast i mindre skala.
Sen beror det så klart vilken typ av företag det är, bolag där investering kanske betalar av sig under 10 är med hyfsat lämplig risk för bolaget tjänar pengar är väl att föredra men absolut även andra bolag för man tror på iden och är nykter när man tänker över beslutet!

Jag själv hade gärna investerat i sådana bolag som jag känner till och inväntat utdelning år efter år…

Kan ju inflika nu att investeringen gick åt helvete med konkurs av bolaget som utfall! :smile:

You live you learn.

3 gillningar