Sälja eller vänta in bättre tider ...?

Hej och förlåt i förväg om detta är ett uttjatat ämne, men jag hittar inte exakt det jag letar efter i forumet. Kanske letat dåligt.
Har slutat med lekhink och annat som frestar på humöret. Men har kvar sorgebarnet Novo Nordisk …så undrar hur jag ska tänka kring mina Novo Nordisk-aktier som gått med minst sagt förlust.
Sälja med förlust och köpa något vettigt på direkten eller vänta på bättre tider? Förklara gärna resonemanget bakom era eventuella råd. Jag behöver inte pengarna, men de röda siffrorna stör mig. Förstår att ingen kan spå in i framtiden, men undrar lite över strategi och icke-intuitiva beteenden gällande sådant här.
Tack så mycket på förhand! :grinning_face:

Tror du den går upp mer än annat framöver? Behåll då.

Tror du som jag att det finns både orange gubbar med tullar samt alternativ till Ozempic som håller emot? Sälj då.

Enkelt:

Om du haft pengarna på kontot, hade du då köpt dessa aktier?

Om ja → behåll.

Om nej → sälj.

Aktier har inget minne. Det spelar ingen roll vad du betalade för aktien för dess framtida utveckling.

18 gillningar

Sitter också med svarte petter i denna hink. Tror ju att man bör vara beredd att vara lång för att hamna på plus efter det hiskeliga fallet på 70% från ATH - var på tidslinjen man nu befinner sig. Dock så hade jag köpt NN i dagsläget.

Hehe trodde du hade lärt dig att inte försöka förutse om aktier går upp eller ner.

Rätt svar är att du skulle köpt index i dag istället :slight_smile:

För aktier utvärderar jag inte dag till dag utan kanske på fem års sikt. Diskussion handlade om att sälja eller behålla.

Index har jag redan slagit i år tack vare min stora portfölj där 60% av mitt kapital med risk sitter.

Misstog dig för trådstararen!

Utvärderar man aktieköpen på fem års sikt tar det förstås längre tid innan man vet om man har rätt eller ej :slight_smile:

No worries. Trevlig fredagskväll! :slight_smile:

Har du tur liggar aktien på ett AF-konto. Du kan ju i alla fall ta hem vinsten på skatteåterbäringen….

annars är du varken den första eller sista som köpt en aktie på hypen och lärt sig en läxa.

“to the moooooon!” är ju en vanlig kommentar på Placera forum efter en medelmåttig rapport…

1 gillning

Vad fick dig att köpa aktien i första hand? Köpte du bara för att aktien gick ned utan större analys? Jag kan uppleva att många, även jag själv, köper aktier om de faller utan att egentligen lägga tillräckligt med tid för att analysera aktien i den utsträckningen jag egentligen gör. Jag äger aktien och är därmed partisk men jag har även skrivit en analys av Novo Nordisk för att förstå sig på bolaget bättre. ”Novo Nordisk: Från hyper­tillväxt till hård konkurrens – vad händer nu? — Börsanalys.se

För att vara helt transparent vill jag även lägga till att jag inte tjänar pengar på att skriva dessa analyser eller liknande utan det här är ett sätt för mig att själv förstå mig på bolaget och då tänkte jag varför inte sprida kunskapen till andra människor med analysen jag gjort. Analysen i fråga ganska omfattande men ska du äga en aktie under flera år är det värt att investera tid för att förstå sig på bolaget man äger. :slight_smile:

1 gillning

Tack för alla kloka kommentarer med tydliga riktlinjer! Himla svårt när pengar och känslor blandas ihop. Får lura lite på vad next step kan tänkas bli! :upside_down_face:

2 gillningar

Ja, det inte att förringa problematiken när känslor o pengar drabbas samman :hot_face:

Enkla lösningen är att ta bort känslor genom att alltid investera efter sin risktolerans. För aktier, räkna med att vara investerad i minst fyra, fem år. För indexfonder brukar en tumregel vara max 10% aktier av portföljen per år som man planerar att äga. Färre än tre år så är det sparkonto som gäller.

1 gillning

Sunk cost fallacy.

Om du ärvde en aktie, ett hus eller något annat som du inte har någon emotionell anknytning till och kanske inte ens gillar eller har nytta av så hade du sålt det.

Se på det som att du ärvt dina tillgångar från ditt dåtida jag.

Vad ditt dåtida jag har hittat på för tok ska inte styra vad du gör idag.

Du blickar framåt, ignorerar backspegeln och tar det beslut som du tror blir bäst för framtiden.

Ett till sätt att tänka är: skulle jag köpa den här aktien, det här huset eller den här bilen idag för värdet den har idag eller skulle jag göra något annat med pengarna?

Om svaret är nej: sälj och gör något annat med pengarna.

Beroende på skal kan det finns skattemässiga skäl till att sälja eller inte sälja men det är en separat diskussion.

2 gillningar

Jag sålde allt mitt med cirka 50% förlust. Humöret sjönk varje gång jag såg detta.

Satsade allt på tråkiga fonder istället och glömde bort.

Underbart tankeväckande! Tack för att ni delar med er av ruskigt hjälpsamma tankeperspektiv och självutlämnande erfarenheter! Betyder jättemycket! Tack!:heart:

2 gillningar

Ja @Solvej, visst betyder detta Forumet mycket för ens personliga utveckling. .

1 gillning