Söker lite tröst här i forumet . Efter att ha ägt Volvo i flera decennier beslutade jag att släppa dom efter vad jag tyckte en bra uppgång. Sagt och gjort, sålde att dem i flera omgångar slutet förra året och givetvis nu efter detta så skenar aktien på och det flashar dagligen på DI om Volvos nya höjda riktkurser. Belyser ju bara egentligen problemet med att äga enskilda aktier. Man lyckas ju aldrig med konststycket att sälja/eller köpa i rätt tid. Och, ångern som man får gå med att “bakräkna” är riktigt sur.
Nu är det ju bara till att förbereda sig inför deklarationen…
Ja, psyke och psyke - vem kan sia om framtiden och dess utveckling? Detta är ett steg för min del att avveckla aktier och på sikt skeppa i beloppet på Lysa. Tror det blir en säkrare och dessutom bättre färd framöver.
Grattis till fin uppgång och insikten att indexfonder/Lysa passar ditt psyke bättre.
Sen är det alltid trist att höra att det inte hjälper att ångra handlingar man redan gjort och inte kan påverka. Nu sålde du efter en fin uppgång, så gläd dig åt vinsten och de lärdomar affären givit dig.
Börsen kommer alltid gå upp och ner, så varje gång man plockar ut vinster är ett stort plus och inte alla förunnat.
Ja, som sagt, alla har nog sin lilla “story” som har sysslat med aktier under en längre tid. Och, som forskningen nu säger, samt kloka människor i forumet - köp brett o index.
Tycker inte du ska ångra dig eller må dåligt över detta. Jag tycker det låter som att det var ett helt korrekt beslut där och då utifrån den kunskapen och informationen du hade där och då
Du fick väl vinst i alla fall? I sådana fall är det bara tacka och ta emot. Jag har varit inne i aktier som gått upp mycket men inte sålt alls som till slut gick i konkurs. Det är lätt att ångra sig att man inte gjorde si eller så. Nu har jag lärt mig att har man gjort vinst och sålt så finns det inget att ångra.
Kul med denna tråd - jag skrev om hur jag gjort tvärtom. Dvs inte sålt och det gått bra, men jag ändå ångrar ett par saker.
Tråden heter “Min första 1000%-are”.
Oavsett hur det går lär man hitta saker man ångrar. Det är lätt med facit i hand.
Man kan sätta upp regler om hur man ska agera, trots det kommer man bryta dem.
Lyssnat på många fondförvaltare (duktiga) som har massor av historier där de gått emot sina regler (investeringsfilosofier) och ångrat sig senare.
Samma sak här, har suttit med förhoppningsbolag i goda tider - men sedan när det rör sig neråt går det fort utför. Har också fått ett par KK nyligen. Det är därför till del att jag växlar över mer och mer till Lysa.