Jag har länge sparat i indexfonder men i höst provat på att äga aktier direkt. Jag har kommit fram till att det inte roar mig. Kanske i analogi med att jag är helt ointresserad av spel om pengar.
Det leder dessutom förmodligen till sämre avkastning (eftersom evidensen visar på det). Vidare har jag många andra saker som jag heller lägger min tid på.
jag tillhör de “tråkmånsarna” som aldrig haft en lekhink utan kört enkom på de av TS benämnda sexiga indexfonderna. jag får min spänning på annat håll, t ex löpning och retro-TV-spel
Det är förstås helt ok att ”hålla på” om man vill. Mitt behov av lek får utlopp på andra sätt än genom investeringar. Eftersom lekhinken inte tillför något av värde för mig, vare sig ekonomiskt eller emotionellt, så behöver jag den inte.
Har haft denna fundering ett tag och det lutar nog åt att jag kommer göra detsamma inom den närmsta framtiden.
Har dock svårt att sälja när vissa ligger på minus och endel även ganska många procent minus. Men det logiska vore ju att ta hem de pengarna, lägga dom i något som förhoppningsvis går bättre (i vilket fall större spridning). Än att hoppas på att det som gått som kattpiss helt plötsligt ska gå skitbra och återhämta sig.
Förstår hur du känner det. Det är förlustaversionen som spökar. Jag blev bara på dåligt humör när jag såg de röda siffrorna på vissa aktier. Sammantaget så blev det helt ok eftersom jag sålde alla.
Efter att jag börjat spara i fonder för 6 år sedan kände jag att jag ville “levla” och börja med aktier. Men medan mitt intresse för sparande på en översiktlig och emotionell nivå är enormt stort insåg jag att mitt intresse för aktier var noll och intet.
Därför passar Rikatillsammans mig utmärkt. Jag kan fokusera på det jag tycker är kul och känna mig duktig som gör “rätt” på samma gång.
Förstår absolut, men jag vill ha roligt på vägen också och planen är därför stora stabila utdelningsaktier /bolag som har liten risk att gå i konkurs över en natt. Lekhinken blir kvar MEN efter att ha läst “Det har aldrig enklare att bli rik” av Henrik Norén så har jag äntligen börjat förstå och även avsatt ett månadssparande på indexfonder
Men det är ju just det som är det avgörande, huruvida man tycker det är kul eller inte. Är det kul så varsågod och används lekhink, eller ännu mer aktier om du vill och tror på det. Är det inte kul så låt bli och känn dig trygg i att forskningen säger att du inte förlorar på det.