Investerat en klumpsumma

Hej, en riktig nybörjare här.

Jag har gjort dummaste misstag att köpa fonder när det på högsta nivå. Jag började månadsspara i mindre än ett år på Handelsbanken (Handelsbanken Auto 100 Criteria) men nu har jag köpt en stor summa på 300 000kr. Jag vet inte hur jag hade tänkte men det är som gjort är gjort.

Nu har jag bara ångest att tänka på att det kommer gå ner närsomhelst och kanske bättre att sälja igen så fort som möjligt även om jag förlorar lite pengar och börja spara hos Avanza när jag känner mig redo.

Du har gjort helt rätt, fortsätt nu bara månadsspara.
Ingen vet om det kommer gå ner eller fortsätta upp.
Så ta det lugnt bara :+1:t2:

2 gillningar

Vad är din tidshorisont?

Får du ångest kan du väl sälja hälften och sätta på sparkonto s0 har du gjort 50% rätt vad som än sker.

Börsen går upp: “Vad bra jag har pengar på börsen.”

Börsen går ner: “Skönt jag har pengar på bankkonto.”

Går börsen ner riktigt mycket kan du ju ta ut från bankkontot och köpa in dig på börsen till reapris.

Känner dig redo? När kommer det hända? :blush: Jag är bara nyfiken.

Kommer du sälja så fort börsen surnar till lite så kanske du ska ha pengarna nån annanstans?

Hej och välkommen till forumet! :slightly_smiling_face:

Du har inte alls gjort fel, förutsatt att din sparhorisont är tillräcklig lång för att vara på börsen.

Det är normalt att börsen är på topp och rekord slås av nya rekord. Givitvis får man räkna med en eller ett par större nedgångar under en 10-årsoeriod. Det hör till lite.

Läs gärna det här inlägget om ämnet:

2 gillningar

Hej, tack för alla svar☺️ nu känner jag mig lite lugnare.

Jag har ca 30 år att fortsätta månadsspara och inte har nån plan att ta ut pengarna annars. Jag hade tänkte att bättre att investera pengarna än att låta ligga i bankkonto. Men då blev jag jätteorolig att inse det sämsta timing (högsta nivå). Kan det vara bra att sätta in en stor summa igen när det går ner så att balansera lite eller kanske det är bättre att börja använda Avanza?

Är du långsiktig så är det bättre att var fullinvesterad hela tiden än att försöka tajma marknaden. Innan du investerar så ska du ha en tillräckligt stor buffert som du känner dig bekväm med. Om du inte har en global indexfond som huvuddelen är det bra att börja med det. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

1 gillning

Vi har alla varit där. Du gjorde ju rätt med att köpa allt på en gång. Time in market. Du får ha lite tålamod och fortsätt köpa. Jag köpte Lysa för 500K ett par månader innan Corona… is i magen och man ligger plus nu.

1 gillning

Jag är glad för din skull du hade is i magen! :sweat_smile:

Jag har gjort bort mig tidigare, men det är det här skiljer en erfaren småsparare mot en som är helt ny. Det är asenkelt att vara långsiktigt när grafen bara stiger och stiger. Svårare är när det är blodrött. Det var inte roligt när det hade gått ned 30% för min del, men jag VISSTE att det skulle gå upp igen.

1 gillning