Hej, har ca 150’ att placera i långsiktigt fondsparande på ISK (Avanza Auto fondrobot). Skulle ni sätta in allt nu på ett bräde eller pytsa in under några veckor/månader framöver? Finns förutom börsens volatilitet också skattemässiga hänsyn att ta till insättningarna på ISK, dvs finns någon vits med att dela upp på olika kvartal/år eller blir det samma ändå i slutändan? Tack för hjälp /nybörjare
Tillägg: jag tänker att en strategi kan vara att pytsa in allt på en gång men att lägga sig på en lite lägre risknivå (dvs om jag hade tänkt Avanza Auto 6 från början så kanske Auto 4 eller 5 istället), kan det vara ett alternativ? Dvs att man sätter alla pengar att jobba direkt, men på en lägre risknivå, och sen kan man övertid successivt skala upp till mer aktiefonder och färre räntefonder. Eller?
Jag gillar hur du tänker, men tipset är nog att lägga dig i RÄTT risknivå direkt istället för att spekulera, sen behöver inte en lågriskportfölj vara fel heller beroende på dina mål.
Jag förlorade mycket pengar genom att lägga mig på en för låg risk i början. Bättre att ta maximal risk i början och sen minska risken över tid
Tack för kommentarer. Det blev att jag pytsade in rubbet på en gång, i breda indexfonder. Hoppas jag får rätt nu även om dippen redan börjat…
Hej CS,
Jag hade delat upp summan över 12 månader och sedan lagt in en del per månad, på så sätt så sprider du ut risken och slipper risken att pricka av en topp med hela kapitalet.
Jan har däremot skrivit en artikel om just detta, du kan läsa den här.
I länken som Robin klistrade in ovan står det i sammanfattningen :
“Historik, sunt förnuft och matematik stödjer tesen att investera allt på en gång”
Men det är till syvende och sist en psykologisk fråga. Man mår så mycket bättre av att pytsa in lite då och då än att föra in en klumpsumma och kanske får uppleva att börsen går ner dagen efter.
Tycker du att man blir mindre ledsen om man sprider ut köpet månadsvis och när man har investerat allt då börjar börsen falla ned ordentligt? Det är sådant som man upplever många gånger när man har stor summa pengar på börsen det man upplever nästan varje dag då börsen går upp/ned en månadslön eller halv månadslön. Börsen är det bästa sättet på tillväxt på sparade pengar långsiktigt. Man får vänja sig med börsens brus om man vill bli långsiktig vinnare. Om man är rädd för töda ciffror kvittar det om du knvesterar allt på en gång eller sprider ut köpet månadsvis. När man har sedan några miljoner på börsen måste man tåla att börsen backar 30-40 tusen på en dag lika så går det upp lika mycket. Koppla bort alla kännslor och låta Isk i fred med automatisk månadssparande. Om man inte klarar av detta då är börsen inte så roligt och ganska skadligt för hälsan i längden. Lycka till.Mvh.jack
Jag fick lära mig den hårda vägen.
Jag kom till börsen feb 2018 med ett startkapital på 400 000 kr. Ny och osäker bestämde jag mig för att satsa på LF global och dela upp startkapitalet på 24 mån.
Det började bra, jag månadssparade från lönen plus 1/24 av startkapitalet per månad.
Sept 2018 kom första dippen, det var läskigt men jag fortsatte månadsspara. Jag gick back men återhämtade mig ganska snart igen när börsen kom tillbaka
2019 blev fondandelarna dyrare och dyrare men jag fortsatte köpa, det här var kul. Jag tjänade pengar.
I början av 2020 var jag fullinvesterad men sen kom coronadippen… jag förlorade pengar igen men fortsatte månadsspara. Men du hade jag inte längre kvar de där extrapengarna 1/24 av 400k.
så inköpen under Coronan var betydligt mindre än inköpen före.
det dumma var att under hela 2019 så ökade jag mitt genomsnittliga inköpspris för varje gång som jag köpte.
LF global gick upp 32% mellan feb 2018 - feb 2020, men jag var inte i närheten av den avkastningen eftersom jag hade snittat in mig över tid, minns inte exakt min avkastning men jag tror jag låg på runt 10-15% sedan start.
sen feb 2018 till idag är LF global upp 27% men jag är bara upp 20% pga jag inte gick in med hela kapitalet från början
jag är ett tydligt bevis på att mer pengar har förlorats i väntan på en korrektion än i själva korrektionen.
7% på hela mitt kapital idag är ca 63000kr som jag missade genom att vänta med att investera. Visst det var skönt att inte vara fullinvesterad i den första dippen 2018, jag gjorde inga misstag genom att sälja.
Till Den som är rädd att investera nu, förr eller senare kommer du vara fullinvesterad och då väntar nästa dipp precis bakom hörnet…