Började spara i två fonder 1998, först med en liten insats och därefter månadssparade jag.
Ena fonden var Robur Contura (som bytt namn till Robur Technology).
Den fick en ordentlig smäll under IT-kraschen och gick ner som mest 79% och gjorde mig osäker på börsen. Samtidigt gick vissa av mina aktier ner 99-100%.
Fortsatte dock med månadssparandet, inga stora belopp dock.
Sen kom finanskrisen och jag tappade rejält igen och då slutade jag månadsspara.
Det skulle jag inte gjort om det vore idag.
“Just keep buying” var inget mantra man hade i huvet.
Men jag sålde aldrig dessa fonder. Senaste 10 åren har levererat bra och tidigare i månaden passerade mitt sparande i Robur Technology 1000% i vinst.
Min första och enda 1000 procentare.
Glad över resultatet, men ångrar att jag slutade månadsspara.
En annan sak jag ångrat är att jag inte flyttade in allt i en ISK när ISK:n kom. Rejäl summa skatt som ska betalas till Skatteverket nån dag.
Snyggt. Jag har fortfarande inte lyckats med det. Tror också jag förstör mina procent genom att fylla på då och då. Får hitta en vinnare och sedan inte öka i den.
Har mycket att göra med att jag inte behövt pengarna och att senaste åren har gjort mycket procentuellt. Senaste dubblingen i fonden innebär 500% på ursprungsbeloppet.
Det som hände under IT-kraschen med nedgångar på 80-100% på alla investeringar jag hade (aktier och fonder) var jobbigt. Det var alla besparingar jag hade. Det var många månadslöner.
Jag var dock glad över att jag hade ett jobb medan många vänner blev uppsagda och investeringarna var inte lika viktiga längre.
Svåraste är nog att sitta still när allt tokkraschar. Svårt att veta innan hur man reagerar, men jag kanske spärrar alla banksidor, så jag inte kan pilla.
Men hälsa, hem, relationer och jobb är viktigare än börsen. Tufft när man själv eller nära får kämpa onödigt mycket.