Är mer defensivt än vad det borde kanske, men jag sover gott om nätterna.
Gjorde typ samma ,köpte bostadsrätt 2008 för 130k såkde i fjol för 1,45 Mkr… bästa affär hittils,
![]()
![]()
Inte så långt kvar för mina tråkiga Investor som jag bara behållt i ca 12,5 år. +782%
Det går fortare och fortare i en uppgång.
Vid 900% motsvarar en kursökning på en procentenhet en uppgång på 10% på ursprungsbeloppet
Den är över 98% nu, det närmar sig. ![]()
Grattis!
Tid i marknaden ger fin avkastning.
Om du har tjänat 1000% på 26 år så är din genomsnittliga avkastning 9,7% per år.
1000% är 11 gånger pengarna (för 100% är 2 ggr pengarna).
Exponentiell avkastning: 11^(1/26år)=1,0966
Jag har Nordnet Teknologi, en indexfond som rör sig som SwRo Tech, men är medveten om att teknikfondernas brutala nedsida i fallande konjunktur faktiskt äter upp en hel del av den fina avkastningen i stigande marknad.
Det går att konstruera mindre riskabla portföljer för att få 10% per år, än att ligga 100% i teknikfonder.
Långt ifrån 100% i tech ![]()
Men tillräckligt tung i tech för att det ska kännas om det går ner.
Blir ju inte 9,6% då hela beloppet inte varit med från början. Var ju månadssparande i 10 år
Orkar inte räkna på det men schablonmetoden borde väl bli rejält fördelaktig här och isåfall kan det ha varit bra att du inte bytte till ISK.
Tyvärr inte.
Då blir skatten 0,8 x 0,3 = 0,24
Medan det varit låg skatt på ISK fram till nu.
Anta att jag hade haft hela beloppet senaste 10 åren och skatten varit som nu 1%. Det skulle motsvara 10% av nuvarande belopp som värst.
24% mot 10%.
Med tanke på att det mesta i kronor kommit på senare år och att skatten varit låg fram till nu så hade ISK varit att föredra.
Se utvecklingen nedan, det är senaste 10,5 åren jag fått HELA utvecklingen. Innan dess gick det uselt som jag beskrev i början.
När du får bestämma tidsperioden till de senaste 10,5 åren då ser fonden ut att avkasta 28% per år, meeen !!!
Fonden har funnits dubbelt så länge och räknar men med första halvan av fondens tid då är den genomsnittliga avkastningen under 10%.
Varför ska man bara analysera de bra perioderna?
Tror du att de bättre förutsäger framtiden än de dåliga perioderna?
Swedbank Robur Technology rör sig nästan lika som Nordnet Indexfond Teknologi, så varför ska man köpa en swedbanks fond som immiterar en indexfond?
När det gäller totala utvecklingen skrev jag följande:
“Blir ju inte 9,6% då hela beloppet inte varit med från början. Var ju månadssparande i 10 år”
Alltså du kan inte räkna med att jag la in 100% dag 1. En närmare approximation är kanske 10% av investeringen per år första 10 åren.
Min uträkning på 10,5 år var för att aproximera skatten och inte utvecklingen
1 jag har inte rekommenderat Robur Technology
2 jag har förklarat att jag har haft fonden i 25 år och aldrig sålt. Inte köpt mer heller sen jag slutade månadsspara
3 Nordnet Indexfond Teknologi är ny, funnits kortare än tre år.
4 Nordnets fond är en syntetisk replikerad fond
5 jag har faktiskt en liten andel i Nordnet fonden
Nja, det flesta vettiga ställen att köpa fonder på räknar väl procenten med TWR. Den procentuella utvecklingen bör därmed vara helt oberoende av när och hur mycket som sparas under tiden. Att Avanza sedan misslyckas att beräkna den på rätt sätt lite då och då är en annan femma…
Nu är jag nog inte den du ska fråga om just dessa två fonder. Har ingen av dem.
Ena (LF) följer index närmre medan Handelsbankens är lite tuffare inom ESG och tar bort fler aktier.
Om det inte sker stora förändringar i fonderna lär de följa varandra hyffsat annars kan de börja divergera.
Tolkar även att Handelsbankens kanske har fler medelstora bolag vilket kan vara en fördel, men jag kan inte avgöra det med den info jag har sett om fonden.
Kostnadsmässigt är de likvärdiga.
Personligen gillar jag inte när fonderna tar bort för många bolag pga ESG då det inte finns en tydlig industristandard på vad det egentligen innebär och resulterar i att fondbolagen eller de som skapar de nya indexen gör egna tolkningar.
Så om du skulle tvinga mig säga något hade jag sagt LF pga högre ESG filterering hos Handelsbankens.
Jag håller mig till aktier och ETF’er och då är det genomsnittligt anskaffningsvärde (GAV) som gäller. ![]()
Med tanke på din sparhorisont och att du inte PILLAR så tror jag du har fler att se framemot i framtiden ![]()
Men jag har ju bara två enskilda aktier, men fonderna får gärna bli 100%are också. ![]()
Fonderna jag tänkte på.