Igår sålde jag de aktier som jag har haft som spekulation jag har följt börs labbets momentum portfölj och det har gått bra. På ett år har jag gått +30%. Men nu orkar jag inte längre och har sålt allt. Detta har varit en liten post på ungefär 150K
Jag har gjort det inom en tjänstepension hos Nordnet. Nu blir det DNB Global istället
Visserligen är det kul att pilla och jaga börsvinnare, men samtidigt är det ytterligare en sak i vardagen som tar både tid och energi.
Ju äldre (och tröttare!) jag blir desto mer vill jag mest bara skala bort sådant som inte är absolut nödvändigt eller har en uppenbar uppsida (om så monetärt eller själsligt).
Gjorde samma för en månad sedan. Köpte mina första (och sista?) aktier, cirka 15 mestadels amerikanska bolag med AI-supercykeln som tema i samband med liberation day. Från april till augusti gjorde jag 30%. Men fyfan vad jag gick runt och tänkte på börsen hela tiden, det var så inte värt det.
Nu har jag roterat allt in i LYSA och DNB global indeks och har fått peace of mind. En enorm mängd tid som frigjorts. 10/10 would recommend. Det bästa är att man fortfarande är exponerad mot AI/tech men med en rimlig allokering och likaledes rimlig hedge. Inget slår indexfonder.
Skamlös återupplivning av denna lilla tråd men nu, så här ca. två veckor senare, har jag sålt av alla mina enskilda aktieinnehav (lite onoterat tjafs undantaget).
Får nästan dåligt samvete av att läsa trådar som dessa över att jag inte lägger ner nåt jobb på lekhinken. Borde man lägga mer möda på den om man har den? Har köpt kanske 2-3 aktier i år för nån tusing styck, men that’s it. Jo, jag köpte Wisdomtree’s kopparcert också på en dipp, med det har jag sålt av. Annars är det mest aktier med fokus på stadiga bolag som jag haft i flera år och inte brytt mig så mycket detta året, utan bara låtit dem ligga och chilla. Gillar att låta majoriteten av värdepappren ligga och gotta till sig snarare än att bedriva aktiv handel av nån anledning.
Hittills i år har lekhinken gått +8.74% enligt Avanzas graf (om det nu stämmer), men det kanske hade varit tvåsiffrigt om jag bara hållt det enkelt och köpt Länsförsäkringars indexnära fond istället, vem vet. Men jag är rätt nöjd och glad ändå.