Jag har funderat en del kring det här med “lekhinken” som ofta nämns här.
Många av oss följer ju grundprincipen att investera brett, billigt och långsiktigt – ofta via globala indexfonder. Samtidigt verkar det vara ganska vanligt att ha en mindre del av portföljen i mer aktiva investeringar, alltså en “lekhink”. Jag har själv ingen sådan, vilket gör mig extra nyfiken.
Min fråga riktar sig främst till er som har hållit på länge:
Har ni över tid lyckats slå avkastningen från era globala indexfonder med er lekhink?
Alltså inte enstaka år, utan sett över en längre period – säg 5–10 år eller mer.
Jag är särskilt nyfiken på:
Hur avkastningen faktiskt sett ut jämfört med index
Hur stor andel ni haft i lekhinken
Vilken typ av investeringar ni gjort (enskilda aktier, trading, teman, krypto osv)
Om ni upplever att det varit värt tiden och risken
Min egen känsla är att det är lätt att överskatta sin förmåga här – men samtidigt finns det ju de som faktiskt lyckas.
Jag tänker att lekhinken för de flesta är för att de vill pyssla med aktier eller annat och genom att ha en lekhink låta övrigt kapital få jobba ifred.
Själv har jag lekhinken investerad via Kameo där pengarna lånas ut till fastighetsutvecklare. Det bidrar till bostadsbygge och är lite lagom att pyssla med för mig. Det ger 9,5 % i årlig genomsnittsränta.
Jag har 5 % av investerat kapital där just nu. För mig har det varit värt den lilla tid jag lägger ner och också risken (det har ju gått bra:)).
Grundtanken med en lekhink är att ha en liten (med betoning på LITEN) del av portföljen avsatt för mer riskfyllda placeringar och att inte hatta runt med resten av placeringarna.
Om man inte har något behov att att pilla på sin strategi behövs ingen lekhink.
Har bara investerat och haft lekhink sen 2022, lekhinken har gått upp 121% cirka.
Mina fonder cirka 42%.
Tror jag att lekhinken kommer gå lika bra kommande år? Det vet ingen. Men det är lärorikt och tänker långsiktigt även med lekhinken. Så de får tuffa på.
Sen är jag glad att lekhinken bara är 1% av kapitalet. Då det är lite som att spela på lotto.
Min del av portföljen som inte är globalt index (aka ”lekhinken”, i mitt fall över halva portföljen) har de senaste 10 åren gått upp dryga 400%. Under samma tid har LF Global index gått upp ca 255%. Så det har gått bra. Men det inkluderar några rejäla näsbrännor (exv Cinis) och en rejäl volatilitet i övrigt. Och utfallet är resultatet av en stor portion tur i en del andra placeringar.
Viktar nu löpande ner aktie-delen till förmån för globalt index i takt med att FIRE närmar sig.
Ja visst, en rejäl stek i Investor har slagit globala indexfonder senaste 5-10 åren men säkert till en högre risk. Jag har haft mellan 5-50 % Investor genom åren. Just nu ca 7%.
Svårt att säga eftersom pengar gått in och ut från lekhinken. Skulle tro den slagit index pga några monster aktier typ NVIDIA, Novo Nordisk som vi fångade upp tidigt. Tur? Ja
Varierat men mellan 10-20%
Enskilda aktier. Mestadels utdelande sk kvalitetsbolag och en del i högrisk tech
Ja 100%. Jag har lärt mig hur bolag fungerar, hur vinster genereras (och förloras), läsa och förstå resultat- och balansräkningar (och hur de kan fubblas med), hur värdering av bolag på börsen funkar (och hur det ibland blir märkliga sådana) osv.
Hade jag inte haft den kunskapen så hade jag inte haft de jobben jag haft. Framförallt hade jag inte fått chansen till ett jobb där just detta var en stor fördel. Sen är det är såklart bra i allmänhet att ha förståelse för hur bolag fungerar ekonomiskt även om man inte direkt arbetar med finanserna.
Enbart förlorat hos mig tills nyligen. Jag körde “buy and hold” på enstaka aktier som rent ut sagt gått dåligt. Man borde haft stop loss men jaja det blev en dyr läxa.
Jag har lekt på sistone att jämföra en aktie eller ETF mot en “korg” av index av geometrisk medelvärde (allt blir mätt i EUR) för att se värdeutveckling. Tackar AI för det för det var komplicerat att få ihop och fungerar bra tycker jag just nu. Får se hur det kommer utspela sig med tiden.
Har alltid stop loss nu som jag trail’ar manuellt så jag kan plocka hem vinst pö om pö. Vinsterna går direkt till fonder, så om jag kammar hem 500kr vinst blir det t.ex 500 i Plus Global eller DNB Global Indeks S.
Får jag slut på lekpengar väntar jag tills nästa lön.