Jag har ärvt 500 tkr.
Har inget större sparande sedan tidigare.
Jag förstår att jag bör spara dem i en global indexfond. Men bör jag avvakta med att investera dem ett par månader med tanke på omvärldsläget?
Definitivt ett bättre tillfälle nu än för två månader sen iaf! Men gradvis fördelat över året?
Som det ser ut nu dela upp på många köp. Kan ju gå in med 50% totalt, och köpa vid 20+ olika tillfällen, exempelvis genom mer än ett månadssparande. Hade inte gått in med rubbet.
Beror på.
• Till vad ska de sparas?
• När planerar du att börja ta ut pengarna?
Har du 10 år eller mer i sparhorisont, så är det alltid matematiskt rätt att investera allt idag. Men, då vi är människor med känslor, så är det helt ok att dela upp köpet över en längre period. Sen, pengar på börsen innebär alltid en viss risk, oavsett sparhorisont.
Har du kortare sparhorisont än 5 år, så bör pengarna läggas på ett sparkonto med insättningsgaranti.
Sen, se till att du har en buffert, så du inte behöver sälja fondinnehav vid olämpliga tidpunkter.
Ja, det är det där med känslorna… Jag har buffert och jag tänker 7-10 år.
Jag vill roa mig efter pensioneringen.
Viktigast är måendet, men också se hur man själv reagerar på dippar och oroligheter. Kan gå bättre än man tror, jag avvaktade rätt länge innan jag köpte mina första fonder. Var orolig för att må dåligt.
Men pluggade på, med hjälp av RT och andra poddar, som har fokus på forskning och fakta. Så när jag lärt mig grunderna och förstod oddsen på sikt, så kändes det rätt att gå in. Men, lämnade 15% på en traditionellt förvaltad kapitalförsäkring, som lite extra buffert. Det passade mig.
Tack för att du delar med dig
Givet oredan på börsen nu så skulle jag definitivt dela upp investerandet i delar över tid.
Många önskar nu att de aldrig fallit för “Global index syndromet”.
Jag tror de flesta av oss är väl införstådda med att börsen inte alltid går upp vare sig man investerar i indexfonder eller enskilda aktier och även annat såsom guld.
Du får det att låta som att det är första gången börsen går ner så här… De som har sparat länge har ju varit med ett tag och varit med om ett antal stora nedgångar
De som är unga och oerfarna har genom forumet invaggats i att tro att Lysa och globala indexfonder är en universallösning.
För den som vill ta aktierisk är det universallösningen. Vilket också är tydligt om man följer RT.
Tråkigt att sätta in 500´ idag och kanske tappa 30% i nästa vecka. Själv ligger jag med stor kassa, men plussade på 60´ idag fördelat på 6 fonder. Ingen vet när det vänder.
Vad tror du själv? Vågar man ens köpa räntefonder?
Ja hur tänker man där?
Jag stoppade in 100k i FRN fond samt AMF kort, men nu börjar ju de gå rött också, min tanke var ett långsamt tickande som på 1 år kunde ge potentiellt högre avkastning än vanligt bankkonto.
Men om de börjar gå rött nu också så säljer jag dem och slänger in på bankkonto, de har bara hunnit öka ca 0.30% på hela ränteportföljen sen jag började, känns som även de kan hamna på minus snabbare?
Tanken var en del av bufferten där med potentiellt bättre avkastning som sagt.
Vad tror ni? Bättre sälja dem nu, tillbaka på buffert och pytsa in lite i aktiefonderna emellanåt? Har inte haft nån direkt tanke med dessa räntepengar mer än tillfälligt parkera de i räntefonderna för lite avkastning, men känns inte som man kan lita på nåt förutom bankkonto nu.
Man kan inte tajma marknaden. Om man optimerar för kapitaltillskott är det alltid att köpa idag som är bästa chansen.
Sen om man optimerar för reducerad risk på kort tid finns det ju mer konservativa lösningar.
Så vad är det du vill uppnå, bästa chansen att tjäna mest pengar eller vill du mest av allt undgå chansen att förlora pengar?
Hög avkastning på aktiefonder om 30 år, samt att generera några extra slantar årligen på räntefonderna. Men om räntefonderna inte kommer vara pålitliga nu åker de i säljtunnan, det var inte menat att det kapitalet skulle backa.
Aktiefonderna kan jag acceptera att det backar, köper bara fortsatt, så jag antar att sälja räntorna är det rätta vid fortsatt nedgång. De skulle agera säkrare och långsamt generera några extra tusenlappar på 1 år.
Blir ofta hånad när jag varnar för hävstång på aktieinvesteringar men nu har den skaran tystnat och slickar sina sår.