Ska man avvakta att investera nu?

Det här brukar vara den vanligaste kommentaren när börsen går ner. Ja, precis det kan hända, börsen går ner 50% enskilda år, ibland 80%. Men på längre sikt brukar det vara en uppgång.

För att slippa vara med om en sådan nedgång behöver du stå utanför marknaden alla år. Då missar man både de korta nedgångar som brukar komma, men man missar också uppgångarna. Och det brukar ju vara mer uppgångar än nedgångar.

Men då måste man kanske ha pengarna flera år på börsen för att tjäna pengar. Och man måste bara investera pengar som man har råd att de går ner i värde.

3 gillningar

Köp in dig så att 500k är investerat from nu och kanske 10 månader fram?

50k i månaden? :tipping_hand_man:t2:

Bra läge nu så kanske du fortsätter köpa lite mer nedgång och så vänder det om typ 6-12 månader kanske?

Är ju just vändpunkten är ju svårt att tajma så därför brukar man säga gå in med allt direkt rent matematiskt men för många blir det lite enklare att dela upp sin ingång

1 gillning

Går man in vid fel tillfälle, ofta efter en längre uppgång, just då som många går in. Kan det ta många år innan man är tillbaka på noll.
Skulle verkligen tänka över vad man ska göra med pengarna i slutändan. Investera i en utbildning/byta karriär eller renovera huset istället?

1 gillning

Nej, den vanligaste kommentaren är alltid: Sitt still i båten, gör ingenting.

Själv började jag sälja av när jag tyckte att det var dags. Det första jag sålde av helt var Nvidia. Till i dag har jag sluppit förlora ungefär 9900 dollar på den affären, och det kanske fortsätter ner. Jag kan inte se det som en dålig sak, hur mycket jag än läser om motsatsen.

Det låter som du har lyckats göra flera goda aktieaffärer. Grattis!

1 gillning

En vinst är en vinst så det finns inget dåligt med att ta hem vinst. :partying_face:

2 gillningar

Tack, men jag är skitdålig på aktier! Hade tur i det här fallet. Sysslar egentligen bara med fonder. Tog bara Nvidia-aktien som ett väldigt tydligt exempel på att det där med att sitta lugnt i båten kan bli dyrt som fan. Det varnades länge för tech-bubbla. Sen kommer en dåre och hans polare med motorsåg… Att sitta kvar och vänta på ett ras, som alla vet skall komma? För mig är det bara självdestruktivt.

1 gillning

Var det något som du varnade för här på forumet innan det hände?

1 gillning

Absolut inte. Har inte varit aktiv på detta forum på flera år! Men att varna för nedgång på forum blir bara fånigt. 9 av 10 gånger har man fel. Denna gång blev det väldigt rätt. Då är det bättre att agera själv utan att berätta det för resten av världen. Anledningen till att jag sålde av nu, var att 2024 varit snällt mot mig. Jag låg tungt mot usa och tech. Bättre att rädda vinsten än tro att att träden skall växa till himlen. Folk som suttit med sverige eller europafonder har haft en betydligt beskedligare uppgång, och upplevde nog inte att man befann sig i en bubbla.

1 gillning