Jag köpte aktier i Norwegian för 5.000 sek efter det största raset inträffade då för ungefär 33-34 kronor styck i ren spekulation 2020. Idag efter nyemission är dem värda, håll i er nu… 202 kronor!! Och det är hela 15 aktier vi talar om och ett tapp på 96%. Vad tycker ni, ska jag sälja av, glömma och gå vidare eller finns det någon chans att jag någonsin får tillbaka det investerade beloppet under detta decennium?
Hej, välkommen till forumet!
Om jag gav dig 202 kr idag, hade du satt rubbet på Norwegian? Jag gissar att svaret är nej. Med samma logik borde du sälja dina existerande aktier
Se det positivt, du lärde dig (förhoppningsvis) att spekulera inte är så lätt som man tror. Och det är mycket bättre att lära sig den läxan från 5.000:- än 50.000:- eller 500.000:-
För många år sedan lyssnade jag på en kollega som var ”aktieexpert” kring ett företag som skulle öka dramatiskt i värde framöver.
Jag lyssnade och köpte aktier på 11 kr i aktiekurs. Strax efter gick kursen neråt vid 8 kr blev jag lite orolig men min kollega meddelade att det var otur och snart skulle det vända.
Till slut gick kursen ner mot 2,2 kr och min kollega slutade prata aktier med mig.
Jag tog det hela som en lärdom, lät aktien ligga kvar i mitt ISK konto och de röde siffrorma sågs av mig som ett varnande exempel kring att lyssna på råd gällande aktier.
Exemplet fungerade bra då jag aldrig fick för mig att lyssma på några aktieråd igen …
Sen efter några år när jag loggade in på Avanza så var det något som inte stämmer, tog mig ett bra tag tills jag förstod att det inte löss rött längre för företaget ifråga.
Då hade aktiekursen ifråga ökat typ 500% på 2 månader pga en stor order från en kund , aktiekursen i fråga fortsatte öka i värde och till slut låg jag +400% mot mitt start kapital. Vid det är läget hade företaget i fråga fått för stort sentimental värde för mig så jag sålde inget. Sen dess har kursen gått sakta neråt och ligger idag på typ +20%.
Vad jag vill säga är att vem vet som ske i framtiden .
(Samt man kanske ska lyssna på aktieråd de kan ju bli sanna efter några år ).