Har gjort bort mig med Swedbank Nyteknik

Hej, ny här.

Jag har ett ISK konto med Swedbank och investerade i deras NyTeknik 2018. Fördubblade nästan mitt innehav fram till 2021 när det började dammas av. Jag sålde av en del då, men tänkte att det stabiliserades. Nu har ju det dock gått skepprätt åt helvete och jag funderar på om det ser ut att fortsätta rasa eller om man ska sitta lugnt i båten och låta det vänta. I princip allt innehav som tjänats mellan 2020 och nu är borta, så det har varit riktigt två dåliga år. Det är en dyr förvaltningsfond.

Jag funderar på att föra över pengarna till något mer stabilare tills saker lugnar ner sig men allt jag lärt mig som amatör inom aktier är att man aldrig ska sälja medan eländet härjar. Men är orolig att vi förlorar mer.

Kommer fortsätta rasa och inte återhämta sig på ett bra tag. Tog 10 år efter 2000. Cash is king nu.

Låter mer som att du har varit överexponerad mot en marknad :slight_smile:

3 gillningar

Yeah. Tänker inte hymla med att jag varit ganska naiv. Har hursomhelst sålt nu medan det fortfarande ligger på vinst. Ska ligga lugnt i båten med pengar på bankkonto istället ett tag (då vi hoppas kunna pricka in husköp i den relativt nära framtiden)

1 gillning

Du ska inte känna dig ensam, i en bullmarknad är alla experter.
Låter som en klok idé!

4 gillningar

Det stående rådet är att skaffa billiga, globala indexfonder, oavsett vad som har hänt tidigare. Så det är vad jag hade gjort: bitit i det sura äpplet och lagt om investeringen.

Sitt lugnt i båten… Men bara om du har en bra båt. En dyr förvaltningsfond är i min mening inte bra.

1 gillning

Bra beslut tror jag. Du har ditt ursprungliga kapital intakt vilket är viktigt, inte minst mentalt. Och så är du en erfarenhet rikare.

Du kan nu fundera på vad du borde ha gjort. Att köpa NyTeknik var rätt, som jag ser det. Problemet var att du inte sålde, inte hade en mental stoploss. Frågan är om du är villig att justera detta eller bara ge upp och köpa indexfonder? Att gå utöver indexfonder kräver bevakning, enligt min mening.

Dyrköpt läxa om diversifiering. Se inte till historiken, den är :drum: historia. Allt du har nu är det kapital du har och möjlighet att lägga upp en bra plan framåt.

Tycker det är intressant att många här gärna målar upp resan till där dom är nu som om den är relevant för hur dom borde investera framåt. Jag skulle kunna köpa in mig i samma fonder som du nu utan att ha historiken kring att ha förlorat i dom, tycker du att det är en bra idé som du skulle rekommendera någon?

Bra poäng. Lätt att hamna i den tankebanan men du har helt rätt. Det är framåt som gäller.

Jag hade Swedbank Robur Ny Teknik ett tag också men lyckades tima byten ganska bra. Jag hade andra fonder också under perioden men man kan ju ändå se att det kan vara bra att “hoppa mellan tuvorna” om man får till det någorlunda. Det behöver inte vara perfekt heller, hyfsat kan duga jämfört med att bara passivt åka med och inte ha koll på vad som sker. Slapp i alla fall långa nedförsbacken på Ny Teknik.

3 gillningar

Hur vet du det?

1 gillning

Kanske inte hör till tråden, men inser att när jag kollar mina fondinnehav har jag fixat ganska bra att rida på trender endast genom att åka på sådant som ligger i positiv trend, och sålt när jag fått kalla fötter.
Kanske skulle sätta mej in i din investeringsfolosofi ändå.

Vad det hr för censur? Det var ett inlägg med beröm.

Har det inte varit rätt lätt att köpa och sälja rätt under några år nu? Det mesta har ju gått upp. Det är nu det är svårt att hoppa på trender, när det mesta går ner.

Psykologi och matematik drar inte alltid åt samma håll. Ett vanligt tips om tankesätt för din ursprungsfråga är:
”Skulle du köpt fonden/aktien idag? Om inte - sälj!”
Det andra är att du berättar om ett förestående husköp. De pengar du behöver använda för sådant inom en ungefärlig 3-årsperiod ligger bäst på ett räntekonto i väntan på det.
Blir det💰 över kan de investeras och då är det tankeövningen med

• syftet med pengarna? ( :moneybag: är ett verktyg)
  • sparhorisont? (när behövs :moneybag: )
  • riskvilja? (Hur viktigt är det att inte mista :moneybag:)
    som gäller.
2 gillningar

Snyggt med TIN, men liten miss med Länsförsäkringar där under 2020. Visar hur svårt det är att tajma marknaden.

1 gillning

Generella uppfattningen här verkar vara att Ny teknik skulle gått så extremt mycket sämre än något annat.

Låt oss titta på hur det gått.

Ny Teknik investerar i små/medelstora bolag, främst i Sverige.

Låt oss jämföra det med nedgången i svenskt småbolagsindex:

2 gillningar

Om man väljer att jämföra mot ett motsvarande jämförelseindex så får man givetvis den uppfattningen. Men jämför man mot ALLA fonder givet att man hade kunnat sälja och gå in i en annan bransch med bättre trend så är läget ett helt annat. Det är just därför jag aldrig tittar på fonders jämförelseindex, det är mycket bättre och mer relevant att jämföra “alla mot alla” för fonder, via sortering på avkastning i fondlistor och sedan grafiskt och med hänsyn till diversifiering för slutligt val.

Du skrev först:

Och sedan ger du ett svar på en helt annan fråga.

Man måste ju inte snäva in sig mot en visst bransch och ett visst index, man kan byta fritt till något helt annat.

2 gillningar

Absolut, dock så blev det ju ganska bra vinst ändå. Sedan gick jag in med ganska mycket i Astra Zeneca i Coronan när den var utbombad som jag ännu håller, så det har ju ändå varit en bra investering på annat håll i stället.

Jag skulle säga att det finns svårigheter med att tajma marknaden men inte att det skulle vara jättesvårt. Man ska heller inte ha ambitioner om att man ska lyckas perfekt, exempelvis att man är med på hela uppgången eller missar hela nedgången i något innehav. Eller att man alltid kan undvika att man byter till något som är ännu sämre, eller missar att byta till något ännu bättre. Det räcker att tajma hyfsat bra och sen vara nöjd med det.

1 gillning