Peaken för de flesta marknader var ganska exakt runt nyår.
Tänk på att vi i SEK blir “räddade” av att svenska kronan sjunker mot USD. Just nu nästan -10 %.
Tack!
Tänkte att det kan vara bra att ha koll, och att jämföra med historiska börsfall för att få perspektiv.
ja precis så att man kan jämföra med historiska börsfall
Då ska vi se. Är det bra med utländska fonder i det fallet? Det vill säga, Plus Allabolag Sverige är extra dålig i det här fallet?
Ja, fast över tid skulle jag säga det är neutralt. Det kan ju gå andra hållet också
Hur mycket mer och hur länge skall det falla för att det ur ett historiskt perspektiv skall bli något som blir att prata om i framtiden? Känslan är att för dem som investerat i tech och tillväxt och bara varit på börsen sedan ett par år tillbaks så måste detta vara något som klart definierar en historisk nedgång. Finns ju bara begränsad fallhöjd kvar när aktier går ner 50-75%.
Japp, den begränsningen är 100%
Tills den är 0%
Om man har extra otur kan det bli -0% .
En ganska populär teknik-ETF, ARK Innovation, är ner ca 70% från toppen.
Som jämförelse gick Robur Ny Teknik ner ca 90% från toppen när IT-bubblan sprack.
Ja, väl värt att förstå. Var inte en köprek, bara en observation tagen ur luften
Vi är halvvägs.
Ja, det är iaf tämligen tyst på alla dessa unga och förhoppningsfulla som gapade högt och mycket online om att bli rik snabbt på börsen. Jag gissar att många körde tech…
…och en annan drar sig för att hjälpa sonen beställa grejer från Amazon för att jag tycker Jeff Bezos är läskig.
Finns ju alltid 100% fallhöjd från varje given nivå.
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Missade du tech / ny teknik tåget för 3 år sedan? Ingen fara din indexfond har nu gått bättre
Är väl enklast att räkna sedan årsskiftet? Ligger ungefär ± 0 nu sedan årsskiftet på privata sparandet och PPM/tjänstepension men det svänger mycket. En hel del fonder har ändå positiv utveckling sedan årsskiftet så tål man svängningar kan man vara lugn.
Min portfölj ligger 20% + detta året, vilket börsfall
Tech känns osäkert men samtidigt störst uppsida, jag lägger inget i fonder just nu, spridit ut det på 7-8 aktier som säljs ganska flitigt, 2-3 byten i veckan, jagat rapporter och sålt precis innan stängning har lönat sig, Etsy sänkte mig dock denna veckan till +-0
Vet du något bra sätt att se globalt index?
I TradingView hittade jag ”bara” respektive börsindex.
Jag gör det hittills via tyskhandlad ETF för att få kontinuerlig uppdatering under dagen.
Hade ju varit eminent om det fanns på själva indexet och 24/7 så man kan uppdatera sig när som
Letat men inte hittat.
Tyvärr. Jag har faktiskt börjat köra ”proxies” eftersom indexet egentligen är ointressant då man ändå inte kan investera i det. Brukar försöka hitta någon billig etf som följer indexet.