#277 - Sanningen om jakten på den bättre investeringen och myten om den rike investeraren | Investeringstrappan

En insikt från tidigare idag - borde inte det första steget vara typ bankkonto?

Sedan kanske man även borde skjuta in boendet också kanske? :thinking:

3 gillningar

Varken bankkonto eller bostad skulle jag beteckna som en investering, men kanske tänker snett :thinking:

4 gillningar

Även förvaltade aktiefonder kommer nog förre indexfonder.

1 gillning

Håller med i sak. Jag tänkte mer på hur en vanlig småsparares investeringskarriär ser ut…

Okej, men om du sätter bostad och sparkonto i botten får du nog ändra text i blåa pilen också. Tror inte att man säkert kan säga bostad och räntekonto är en bättre investering än en indexfond, även om det kanske är där gemene man har börjat sin förmögenhetskarriär. :thinking:

2 gillningar

Jag har gjort precis det ni talar om och är delvis tillbaka i Malmö. När jag insåg att mitt hus stigit i värde mer än jag någonsin skulle tjäna, sålde jag och flyttade till liten billig bostad, sa upp mig från mitt välbetalda men tråkiga jobb och började med mina egna projekt och drömmar.

Barnen klagade över att de blivit bostadslösa men eftersom de redan då var över 20 var det dags. Öhmans förvaltning av förmögenheter tjänade sedan precis så mycket så att det täckte deras rätt höga avgift, troligtvis mer eftersom de köpte och sålde bankens egna fonder åt mig, tack tack.

Min “privata bankman” bjöd mig på fika med mina pengar och jag fick en känsla av att hans jobb var att hålla kunder på gott humör. Han sa i förbifarten att jag bara skulle veta hur oinsatta många rika människor är. Sådan förblev inte jag, utan jag plockade ut pengarna och satte mycket i index och global med låg avgift och resten bor jag i när jag halvårsvis befinner mig i en by i södra Frankrike.

Det första huset köpte jag för länge sedan, när jag fortfarande hade jobb och kunde belåna sverigefastigheten. Nu har jag 2 hus där, ett för uthyrning och ett som jag renoverar. Jag har haft fler fastigheter i Frankrike och har väldigt roligt med mina pengar och min kunskap om byggnader och renovering.

Som tillägg till avsnittet om att man bara kan göra detta med hjälp av en partner som lagar mat och tar hand om allt det andra, kan jag tillägga att jag varit ensamförsörjare av 3 barn och har inte haft någon stöttande partner.

Det är mycket mer ovanligt för kvinnor som startar eget eller håller på med omfattande utvecklingsprojekt att vi får stöd, men den forskningen har ni säkert redan sett.

14 gillningar

Kanske använda ordet allokering istället?

Riskfria räntan och bostad är kanske inte en ”investering” men ändock en ekonomiskt betydelsefull placering av kapital.

6 gillningar

@janbolmeson, SEC slog till mot delar av finanstwitter under förra veckan.

“Indeed, in private chats and surreptitiously recorded conversations, they bragged and laughed about making profits at the expense of their followers,” the SEC stated.

“We’re robbing f------ idiots of their money,” Knight allegedly said.

1 gillning

Suck, man blir bara ledsen. :cry:

2 gillningar

Så länge Elon får hålla på tycker jag bara det är patetiskt att jaga folk från twitter…

Han åkte ju iaf på en ordentlig smäll för några år sedan.

Musk and Tesla will each pay a separate $20 million penalty. The $40 million in penalties will be distributed to harmed investors under a court-approved process.

https://www.sec.gov/news/press-release/2018-226

Sen juni har Musk försökt riva upp delar avtalet så han kan börja med samma taktik igen :person_shrugging:. Är man konspiratorisk lagd kan man misstänka att detta beror på att Teslas aktiekursutveckling har varit negativ för Musk senaste tiden.

Elon Musk on Wednesday appealed a judge’s refusal to end his 2018 agreement with the U.S. Securities and Exchange Commission requiring a Tesla Inc (TSLA.O) lawyer to vet some of his posts on Twitter.

Tack, tack och tack! Det här avsnittet var så viktigt, värdefullt och relevant för mig där jag nu befinner mig. Jag kan inte skryta med att ha fått så mycket att växa i mitt liv. Jag har väl däremot levt ganska enkelt och på så vis inte dragit på mig skulder eller lån. Men när det kommer till att förvalta sitt pund väl och inte bara gräva ner det, så har även jag en önskan om att kunna göra något av det jag fått (arv), investera det vist och kanske för första gången få något att växa/öka i värde. Uppfattar dock att det finns ett flertal lockande alternativ och många som får inkomster på att sälja in dessa. Vill inte vara misstroende och misstänksam mot allt och alla, samtidigt som jag inte vill bli lurad. Det bästa är väl därför att man förstår det för vad det är och ser klart på vad det är man ger sig in på… och att man är klar över att ett flertal får mer inkomster av att sälja utbildningar eller tjänster kring investering än från avkastningen av sina investeringar… Ungefär så. Det behöver kanske inte vara fel att köpa utbildningen eller tjänsten om man bedömt att det ändå ger tillräckligt tillbaka. Jag är dock fortfarande förvirrad. Tack igen för ett mycket bra avsnitt.

2 gillningar

Det talas om tråden ”Missade du Ny Teknik-tåget, igen fara! Din indexfond är snart i kapp!”
Men jag hittar den inte i forumet. Kan man få en länk @janbolmeson ?

Tror den döptes om, är det denna?

https://rikatillsammans.se/forum/t/missade-du-tech-ny-teknik-x-taget-for-3-ar-sedan-ingen-fara-din-indexfond-har-nu-gatt-battre/34809

Så mycket att hämta i denna artikeln:

Ark has earned more than 70 per cent of its $310mn fees since the fund’s valuation plummeted by nearly three quarters from its high in February 2021, according to FactSet data. This year it has brought in an average of roughly $230,000 in fees a day as ARKK’s value recovered slightly, rising by a quarter. “Investment fees have provided ARK and Cathie Wood a very good living,” said Elisabeth Kashner, director of global funds, research and analytics at FactSet. “Her investors haven’t been so lucky.”

The fee bill calls attention to ARKK’s unusually high investor retention for an ETF with such poor performance. Flows have remained resilient despite the fund losing $9.5bn in investor cash with Wood’s bold bets, according to Morningstar data.

Many investors may be nursing losses so large they are unwilling to withdraw their funds. “There is a category of investor that is trapped,” said Ben Johnson, head of client solutions at Morningstar. “They’re anchored to the price at which they purchased it, and hoping it gets back there someway, somehow.”

Since inception, ARKK investors have lost nearly 27 per cent in dollar- weighted returns — meaning on average, every dollar invested in the fund is now worth 73 cents, according to FactSet. Investors who bought at the peak are down more than 74 per cent.

“[Wood’s] fees are high for the sector,” Kashner said. “But investors have been their own worst enemy. People committed the cardinal sin of chasing returns.”

3 gillningar

Detta var ett av de bästa podcasten från Jan och Caroline.

Tror många som lyssnar känner igen sig själva i sökandet efter bättre avkastning. Vi jagar IPOs eller tror att råvaror, krypto eller peer to peer ledning är bästa sättet att investera trots all forskning som säger att indexfonder vinner i längden.

Lyssnade på en annan podd om alternativa investeringar och ja medelavkastningen var i vissa fall högre än indexfonder men medianen var lägre. Det betyder att när vi småsparare drar en investering i högen så är det mer sannolikt att vi underpresterar mot index då vi inte kan köpa in oss lite i alla alternativa placeringar (köpa medelvärdet).

Det är därför index är så fantastiskt du kan avkasta medelvärdet år efter år :slight_smile:

2 gillningar

Har roat mig en längre tid med att följa 100miljonersmannen på Instagram och för all del läsa kommentarerna. Han skulle antagligen nå sitt mål snabbare och dem flesta av hans beundrare hade varit rikare om de bara hade kört global/svenskt index eller fondrobot.

Väldigt tillnyktrande att kolla på när man känner att suget efter att få pilla lite på sparandet ökar. :joy:

5 gillningar

Kan du inte ge oss höjdpunkterna? :slightly_smiling_face:

Jag klarar inte att följa många sådana människor känslomässigt, för jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det. Om jag ska skratta, gråta, vara skadeglad, lära mig, försöka bidra eller argumentera så min strategi är att bara hålla mig borta… :see_no_evil:

4 gillningar

Kort(?) version. Följt med SBB ned i källaren (inkl återinvesterad utdelning). Tror till och med han sålde av Neobo och stoppade in det i SBB. Han viktade om i portföljen och sålde Tesla i deras maj-dipp vad det verkar.

Månadssparandet går till Opti 9 och Spiltan AF IB.

Ligger på sitt ISK, där jag antar att han är som mest aktiv, +5% i år. Vilket inte är dåligt men det är tillnyktrande. Han jobbar, vad jag förstått det som, inom finans och lägger ned all denna tid. Ändå så är index utom räckhåll.

Det som gör iaf mig ödmjuk är att det återigen visar att det som krävs på börsen är riktigt, dedikerat, hårt jobb. Något jag inte har tid eller lust med. Så jag är tacksam att kunna stoppa in allt i Lysa och göra något annat samtidigt som pengarna tjänar pengar åt mig.

Just keep buying går ju liksom inte applicera när affärsidén går helt åt h-e som i SBB.

Edit//
Upplever dock inte att han gör det där klassiska småspararmisstaget att man säljer av i fina bolag för att snitta ned sig i dåliga bolag. Så han misstar ju inte kursras för rabatt och rea.

Börsen är ett tufft hav att segla på. :scream: :joy:

5 gillningar

Tack för sammanfattning!

Är lite nyfiken vad en Chatgpt skulle skrivit om 100miljonersmannen? :see_no_evil:

1 gillning