Du gör helt rätt i att strunta i bankförsäljaren. Du är ju beredd att göra din läxa på egen hand! Avanza Global är väldigt lik Länsförsäkringar Global Indexnära. Välj en av de två. Själv går jag över till Avanza Global för att spara pengar på avgiften, men LF:s fond är lika bra och har dessutom en starkare etisk profil. Prisskillnaden är inte stor.
Jag har köpt egna aktier. Tänker inte göra det igen. Det är alldeles för stor risk och jag är inte kunnig nog för att veta vilka aktier som är dyra/billiga. Företag som kommer gå bra på lång sikt har det ofta inräknat i aktiekursen redan. Så för att tjäna pengar på aktier ska du hitta företag som du tror på men som resten av marknaden inte tror lika starkt på. Det är då aktierna blir undervärderade. Om det är det du vill göra så go for it! Men jag skulle inte riskera mer än kanske 5-10% av pengarna på det.
Swedbank Robur Ny Teknik är en aktivt förvaltad fond. Den mesta forskningen visar att sådana fonder inte klarar att klå index på sikt. Det är ingen som vet om det är “för sent” att investera i den eftersom vi inte vet vad som kommer hända i framtiden. Helt klart är att en nedgång i teknikbranschen slår hårt mot den fonden. I december hade jag en bekant som köpte Bitcoin. Sedan störtdök kursen. Samma person tror fortfarande att kursen kommer gå upp igen eftersom hen ser decemberkursen som “rätt nivå”. Avgör själv: Bitcoin Price | BTC Price Index and Live Chart - CoinDesk Den “rätta nivån” på en investering är alltid vad andra är beredda att betala. Ny teknik-aktier är värda mer om alla tror att det kommer gå bra för företaget, men aktierna blir värda noll om företaget går i konkurs. Det är precis samma som om du investerar själv: Kommer fondens förvaltare att kunna fortsätta hitta aktier som är undervärderade? Är de bättre än alla andra på att bedöma värdet på teknikbolag? Och framförallt: Är de så mycket bättre att det motiverar avgiften för fonden? Jag kallar det lotteri ![]()