Vad har du lärt dig eller insett 2022?

Med mindre än två veckor kvar till årsskiftet tycker jag att det är spännande att reflektera över vad man har lärt sig under året. Således:

• Vad har du lärt dig under året? eller,
  • Vilka var dina stora insikter?

eller, vad skulle du önska att fler visste om? :slightly_smiling_face:

PS. Lilte kul att jag hittade denna tråd från 2020 också. Tror inte vi gjorde någon förra året. :thinking:

3 gillningar

Jag kan ju börja själv. Spontant så är de stora insikterna för mig i år:

• Skilja på aktion och resultat - Jag är stolt över många saker jag har gjort även om det ännu inte gett de resultat som jag önskar. Dvs. att skilja på aktionerna tagna och avsaknaden av resultat.

• Proof-of-work - till syvende och sist så har vi någon “return-to-the-mean” i det mesta. Dvs. att få saker kommer gratis. Tänker det i alla områden, både investeringar som här men även i jobbet.

• Vissa saker leder en fel - Insikten om att vissa saker jag gjort de senaste åren inte har lett mig dit jag har velat. På vissa områden har jag mer hamnat i ekorrhjulet än i FIRE. Exempel från t.ex.: “Fundering kring status, status-signalering och att duga till”.

• Underskatta inte andras känslor - Hur stor påverkan sentimentet och marknaden har. Jag kan många gånger titta på siffrorna, försöka lösa ett problem rationellt som gör att jag glömmer bort hela känslobiten. Återkommer i mitt liv i allt från investeringar (Tesla, Storskogen, SBB m.m.) i relationen med @carolinebolmeson där jag först försöker lösa problemet än att ta hand om Caroline först och sedan lösa problemet (tillsammans).

• Tidsfönster - Från serien om “Die with zero” är årets stora insikt att vissa saker i livet har fönster då man kan göra dem. En insikt jag även kopplar ihop med det som många säger till mig om barns uppväxt.

• Jag :heart: indexfonder på en ny nivå - Investeringstrappen i avsnitt 277 är en insikt som jag upplever har landat hos mig på en mer känslomässig nivå. Läs mer här. Framförallt är jag verkligen på en känslomässig nivå ointresserad av att investera i annat än indexfonder.

• Ära lekhinken på en ny nivå - Syftet med Lek/Lär/Spekulationshinken är tydligare för mig. Jag tror den spelar en större roll och är viktigare än vad jag tidigare gett den credd för. Läs mer här.

• Förståelse för elförbrukning - Jag har lärt mig sjukt mycket om energi och mitt eget hus. Tack @MPJ, @Rikkitikkitavi, @Jimmy, @ingenjoren m.fl. Läs mer här.

Kommer komplettera efterhand som jag kommer på fler saker de kommande dagarna.

8 gillningar

Att allt inte blir som man planerat för men att det blir bra ändå tillslut. Tom bättre ibland.
Det gäller att långsiktigt se till att man har medel så man klarar sig oavsett.

11 gillningar

Hälsa, familj, närstående och personliga relationer och upplevelser är viktigare än jobb och pengar.

Givetvis menar jag inte att jobb och pengar inte har någon betydelse utan tänker att de är “verktyg” för att kunna fokusera på det som är viktigt.

9 gillningar

Jag har lärt mig mycket om mitt professionella värde. Haft samma arbetsguvar sen examen och sökte nya jobb under året. Fick fler bra erbjudanden och valde ett av dem. Väldigt annorlunda att söka jobb när jag redan har ett. Mycket mindre press utan kunde ta det i min egna takt. Sen fick jag mycket bättre lön också :slight_smile:

7 gillningar

Att kriser är positiva ur synvinkeln att det är då det lönar sig att ha koll, och att ha ansträngt sig tidigare för att få en ordnad ekonomi. Samt att man lär sig mycket.

5 gillningar

Min största lärdom från 2022: sätt upp en plan och håll dig till planen så slipper du grubbla i onödan.

I början av året bestämde jag mig för att börja extraamortera på bolånet när bindningstiden gått ut samt sikta på att bli skuldfri innan årets slut. Jag har hållit mig stenhårt till planen oavsett hur det sett ut på marknaden och det har gjort mig mindre orolig för hur marknaden rör sig. Fokuserat och obevekligt.

8 gillningar

Har lärt mig att Putin är ett rövarsle. Innan trodde jag kanske han utmålades lite väl illa i västlig media.

24 gillningar

Jag har konkret i praktisk handling insett att när amerikaner talar om USD (ofta i form av statsombligation hos fed) så är det inte samma som vi svenskar talar om (växelkursen USD/Sek).

Stadsobligatiioner i USD med en amerikansk depå är bra vid andra tillfällen i konjunkturcykeln, än när växelkursen usd/krona är bra med svensk depå.

Svensk depå med exponering mot USD är faktiskt ganska ok i oroliga tider!

1 gillning

2022 var året jag hittade rikatillsammans, började tycka om indexfonder och överhuvudtaget blev intresserad av min ekonomi. 2022 var året då jag tog mig upp igen efter att ha gått igenom många jobbiga saker under en längre tid. 2022 var året då jag började ifrågasätta sanningar om ekonomi jag fått med mig från min uppväxt.

17 gillningar

Under året har jag hittat till RikaTilsammans och fått mycket ny kunskap kring sparande och investeringar. Jag har fått många av mina misstankar bekräftade kring finansbranchen, men samtidigt förstått att de säljer produkter och tjänster på samma sätt som alla företag. Tack för ert arbete, Jan och Caroline.
Jag har räknat igenom familjens utgifter och blivit häpen över vad vi lägger pengar på - trodde det var mat och boende när det i själva verket var semestrar och hobby som stod för största posterna.
Så har jag insett hur grundläggande föraktet för demokrati och mänskliga rättigheter är hos ledningen i några av de största länderna i världen. Jag har varit naiv inser jag och det är inget trevligt uppvaknande.
Med hopp om ett bättre 2023!

8 gillningar

Diverse diskussioner om humankapital (det bakomliggande enligt RT:s definition trots det missvisande namnet), FIRE, dö med noll på kontot, status etc. har gjort mig mer och mer övertygad om att jag känner mig lyckligt lottad:

• Jag ser inte ser livet som något som ska optimeras - bättre lära sig uppskatta det man har och lätt kan få än att se det som att man ska optimera/maximera och bränna varje krona innan man dör. Jag är redan där och kan uppskatta det jag har eller lätt kan få, dvs ingen stress alls. Vad jag har på kontot när jag dör är inget problem om det så är 0 eller 10 miljoner. Jag ser helt enkelt inte problemet.

• Det där med status har aldrig varit viktigt för mig. Visst kan andra läsa ut något av vilket jobb jag har, att jag har en stor villa etc. men det där är saker som kommit av sig själv som ett resultat av hur jag fungerar och status har aldrig varit ett mål. Jag tror att jag fått bra värderingar som barn om att göra rätt för sig, anstränga sig, kontrollera sitt eget arbete och inte slarva, ta ansvar. Sen har jag kanske pga utbildning till civilingenjör tagit det lite längre för att vara proaktiv, fundera kring olika risker, utfall, vara förberedd för olika saker som “en årslön i buffert” (den nivån är alldeles för liten för mig och bufferten ligger främst på börsen). Det jag har idag har kommit som ett naturligt resultat av mina underliggande värderingar och “hårt arbete”, aldrig för att uppnå en viss status.

• Man läser väldigt mycket om andras oro och funderingar kring olika saker. Jag är ofta förvånad över detta när jag ser mycket av det som icke-frågor. Jag är nog rätt lugn och trygg jämfört med många andra plus att jag är av typen “kan själv” och löser saker själv innan jag upplever det som ett problem.

• Pandemin och elkrisen/inflationen ger många tillfällen till reflektion. Landar ändå i att det inte är någon större kris när vi går från lyxnivå 9 till lyxnivå 7. Jag minns hur det var när jag var barn, det låg kanske på lyxnivå 2 då men trots att läget idag har försämrats de senaste åren är det ändå oerhört mycket bättre på många sätt idag än när jag var barn. De som är unga idag är bortskämda och har tagit väldig mycket för givet, det bara finns där utan att man behöver anstränga sig det allra minsta. Det är inte deras fel förstås men jag förstår om man reagerar på det nya läget. Det har även gått inflation i det där med kris. 1 dm snö i Stockholm kallas “snösmocka” och det blir kaos. När jag var barn och det hade kommit en halvmeter snö så var det bara “vanlig vinter”. Och man vaknade alltid av plogbilen, på den tiden fungerade sånt mycket bättre än idag så vissa saker har faktiskt blivit sämre.

10 gillningar

Har insett att jag har tidsbrist och det har fått mig att fundera på vad jag verkligen vill lägga min tid på.
Finns risk att detta inlägget blir lite spretigt eftersom jag bara insett problemet och inte riktigt kommit fram till lösningen.

Jobbar en del övertid och har jour på mitt huvudsakliga arbete.
Dessutom är jag med i brandvärnet i byn vilket tar en del tid med övningar och utryckningar(som tur är inte särskilt många gånger i månaden).
Utöver det har jag fru och barn och ett till barn på väg.

Med andra ord är det inte mycket tid över till hobbyprojekt för tillfället(även om räddningstjänsten nog kan kvala in där).
Men mina andra hobbys som biodling, skogsbruk och självhushållning blir lidande.

Alternativet att gå ner i tid på arbetet känns svårt eftersom jag är i en bra position med mycket möjligheter framåt i karriären och trivs bra.
Att hoppa av brandvärnet känns inte heller som ett alternativ. Det är dåligt betalt ekonomiskt, men det ger väldigt mycket tillbaka på andra sätt.

Har inte riktigt funderat klart, men jag lutar åt att lägga biodlingen och den mesta självhushållningen på is för tillfället och hyra in mer arbetskraft till skogsbruket under småbarnsåren så jag inte behöver fokusera på så mycket annat än familjen.

4 gillningar

Vikten av sömn
Familjesituationen har gjort att sömnen blivit lidande. Då fallerar liksom allt. Jobbar nu 50% på grund av detta vilket givetvis påverkar ekonomin. Mer tid med familjen dock på plussidan.

Vikten av motivation
Har ett “lillasyster-projekt” som länge legat orört på grund av brist på motivation. Lite som med träning, svårt att komma över tröskeln och börja, men när man väl kommit igång är det riktigt kul. Om det är nåt jag hoppas lära mig nästa år är det hur jag skapar en struktur för att snabbare snappa upp den här motivationen.

Lärdom från RT
Avsnitten om humankapital gav nya insikter och även lite motivation till att försöka öka det. Tack!

3 gillningar

Kanske inget nytt men väl värt att påminna sig om. Ta en titt på portföljens innehav och framförallt de innehav du köpte dag 1 och jämför värdet då med dagens värde.

2022 kanske var en prövning för vissa, kanske till den grad att man ifrågasätter delar eller hela sin investering men genom att titta i backspegeln enligt förslaget ovan så kanske slutsatsen blir en annan?

Jag har inget mål med mina investeringar så därför är jag inte emotionellt engagerad i hur det går men 2022 hittade jag tillsammans med min fru ett potentiellt användningsområde för investeringarna vilket gjorde mig gott. Så det kanske är en lärdom, med ett mål blir sparande/investeringar roligare.

1 gillning

Jag har provat att inte arbeta, och det funkar alldeles utmärkt.
Så här länge har jag inte varit ledig sedan lekskolan.

11 gillningar

Har med testat på detta sen i somras och kan bara hålla med.
Funkar betydligt bättre än förväntat så det får bli så permanent framöver.:+1:t2:

6 gillningar

Att jag ska göra en nyårsplan istället för nyårslöften. Det är planen som får mig att göra saker. Inte löftet. Tex en plan för att läsa fler böcker.

Jag lärt mig att jag kan få mycket kunskap genom att göra en lista på böcker jag vill läsa/lyssna på och sen köa dem på Audible. Jag ska göra det lätt för sig att göra det jag vill så det blir gjort.

Att jag behöver utveckla en bättre aktiestrategi för lågkonjunktur. Jobbar på det.

Lyssnade på Who not How som reommenderades i ett avsnitt här. Väldigt typisk amerikansk coatchingbok. Men väldigt tänkväd för en “kan själv” som mig.

Att det är kul att hänga här och diskutera saker på ett forum. Har alltid bara tänkt och skrivit ner saker för mig själv.

2 gillningar

Att jag alltid har maximal otur.

Nej men skämt åt sido. I år har jag lärt mig:

• Att bli pappa (nåja, har börjat iaf)
  • Betydligt mer om elsystem, elmarknad osv
  • Energieffektivisering
  • Att inte läsa för mycket nyheter.
  • Inflation och räntor
  • En del moln grejer genom jobbet
  • Massa husrelaterade grejer såsom tak, fuktighet, krypgrunder och massa annat.
  • Köpa ved i god tid
  • Att det är mycket viktigt att ha en buffert
  • Att leasing har rörlig ränta
  • Att vi har lagom risknivå i vårt sparande.
  • Att det är mycket svårt att plocka upp löpning när man väl pausat ett tag.
5 gillningar

Har lärt mig mycket om vilken risknivå jag tåler, i årets berg-och dalbana. Därför kommer jag att nästa år minska risken något. Mindre enskilda aktier och mer fonder.

Jag har också till viss del automatiserat min grundportfölj med fonder.

Vidare har jag insett att jag framöver kommer vilja använda en del av mina pengar för livskvalite, husköp, m.m, så kommer öka andelen på sparkonto betydligt för nästa år :blush:

3 gillningar