Vad har du lärt dig eller insett 2022?

Jag kan ju börja själv. Spontant så är de stora insikterna för mig i år:

• Skilja på aktion och resultat - Jag är stolt över många saker jag har gjort även om det ännu inte gett de resultat som jag önskar. Dvs. att skilja på aktionerna tagna och avsaknaden av resultat.

• Proof-of-work - till syvende och sist så har vi någon “return-to-the-mean” i det mesta. Dvs. att få saker kommer gratis. Tänker det i alla områden, både investeringar som här men även i jobbet.

• Vissa saker leder en fel - Insikten om att vissa saker jag gjort de senaste åren inte har lett mig dit jag har velat. På vissa områden har jag mer hamnat i ekorrhjulet än i FIRE. Exempel från t.ex.: “Fundering kring status, status-signalering och att duga till”.

• Underskatta inte andras känslor - Hur stor påverkan sentimentet och marknaden har. Jag kan många gånger titta på siffrorna, försöka lösa ett problem rationellt som gör att jag glömmer bort hela känslobiten. Återkommer i mitt liv i allt från investeringar (Tesla, Storskogen, SBB m.m.) i relationen med @carolinebolmeson där jag först försöker lösa problemet än att ta hand om Caroline först och sedan lösa problemet (tillsammans).

• Tidsfönster - Från serien om “Die with zero” är årets stora insikt att vissa saker i livet har fönster då man kan göra dem. En insikt jag även kopplar ihop med det som många säger till mig om barns uppväxt.

• Jag :heart: indexfonder på en ny nivå - Investeringstrappen i avsnitt 277 är en insikt som jag upplever har landat hos mig på en mer känslomässig nivå. Läs mer här. Framförallt är jag verkligen på en känslomässig nivå ointresserad av att investera i annat än indexfonder.

• Ära lekhinken på en ny nivå - Syftet med Lek/Lär/Spekulationshinken är tydligare för mig. Jag tror den spelar en större roll och är viktigare än vad jag tidigare gett den credd för. Läs mer här.

• Förståelse för elförbrukning - Jag har lärt mig sjukt mycket om energi och mitt eget hus. Tack @MPJ, @Rikkitikkitavi, @Jimmy, @ingenjoren m.fl. Läs mer här.

Kommer komplettera efterhand som jag kommer på fler saker de kommande dagarna.

8 gillningar