Här kommer ett provprat så här lite vid midnatt.
De senate dagarna har vi haft lite trådar i forumet som dessa:
- Är det vanligt att hålla upp en ekonomisk fasad?
- Sambon förlorade jobbet idag, hur berättar man till barnen och till släkten?
Utöver det spelade jag och @carolinebolmeson in veckans avsnitt och vid ett tillfälle kom vi in på mitt (så här lite skämmiga) behov av status och signifikans. Det här är något jag helst vill förneka, men då sällan utveckling och “levling” kommer från att trycka ner saker, så tänker jag istället lyfta det till ytan.
Det som kom upp var att jag i många år (kanske hela livet?) jagat statusen:
- Fina utbildningen
- Fina jobbet / titeln
- Fina huset
- Fina bilen
- Fina sammanhanget
- etc…
För att på sätt och vis när jag fått det, inse att “svaret / lyckan / det jag jagade fanns inte här heller”. Å andra sidan upplever jag också att jag inte hade velat vara utan det - och framförallt jag kan se tillbaka och “dissa” det eftersom jag uppnått det. Hade vi inte köpt Teslan (som i mina ögon är en fin bil trots att det är en av Sveriges mest sålda elbilar) så hade jag alltid gått och undrat hur det vore om jag hade gjort det.
Av en händelse (eller för att universum vill mig något) så kommer jag över följande artikel på nätet:
Som skriver:
The nouveau riche flaunt their wealth, but the old rich scorn such gauche displays. Minor officials prove their status with petty displays of authority, while the truly powerful show their strength through gestures of magnanimity.
People of average education show off the studied regularity of their script, but the well educated often scribble illegibly. Mediocre students answer a teacher’s easy questions, but the best students are embarrassed to prove their knowledge of trivial points.
Acquaintances show their good intentions by politely ignoring one’s flaws, while close friends show intimacy by teasingly highlighting them.
People of moderate ability seek formal credentials to impress employers and society, but the talented often downplay their credentials even if they have bothered to obtain them.
A person of average reputation defensively refutes accusations against their character, while a highly respected person finds it demeaning to dignify accusations with a response.”*
samt kommentaren till:
In other words, sometimes the strongest signal is refusing to play the signaling game (which itself sends a signal. There’s no escaping signaling).
Jag vet inte riktigt vart jag är på väg med det, men det är väl rädslan för att inte tillhöra / få vara med som allt det här handlar om. När jag skriver så inser det kanske också att det handlar om min jakt på att någon där ute bara ska säga till “lilla barnet”-Jan:
Det är bra. Du gör okej. Du duger. Du får vara med.
Lite självterapi att skriva här (såg inte de sista meningarna ovan komma ). Jag har messat med min goto-coach och vän @tankespjarn idag om att kanske göra ett avsnitt på detta tema. Helena är duktig på att hjälpa till att urskilja på vad som pågår egentligen. Så jag tänker att den här tråden får vara lite en input till det (kanske) kommande avsnittet.
Vad tänker du som läser spontant?