Andras avundsjuka vid en exit/ finansiell framgång

Jag har tillsammans med en nära familjemedlem startat, drivit och utvecklat ett företag vid sidan av mitt heltidsjobb och vi har nyligen gjort en “exit” genom försäljning av bolaget som kommer ge oss minst 80 mnkr det kommande åren beroende på hur vissa parametrar faller ut. Utöver det har jag ett välbetalt jobb som chef på ett börsnoterat bolag. Är självklart fruktansvärt stolt över att vi lyckats med detta och resan har inte på något sätt varit enkel, och där kommer vi till mitt dilemma. Både jag och min sambo börjar nu märka av omgivningens känslor kring vår finansiella framgång på ett sätt som vi inte är helt bekväma med eller vet hur vi ska hantera.

Jag har jobbat fruktansvärt hårt med mitt företag i 10+ år, med åratal av stress, sömnlösa nätter, investerat/riskat allt kapital jag haft flera gånger om osv - en resa som i princip ingen i min omgivning varit med om eller skulle utsatt sig för (och 99% av människor inte kan förstå vad man gått igenom, troligen ingen annan än andra entreprenörer som gjort samma resa).

Jag är otroligt stolt över att vi lyckades och jag och min sambo har en fin vision om hur vi nu vill börja leva på ett annat sätt. Vi börjar dock redan nu märka av kommentarer från människor i vår omgivning kring vissa val vi gör. Jag har inga problem med avundsjuka från personer jag inte bryr mig om, men när det kommer från nära vänner/släktingar som jag på riktigt bryr mig om så blir jag lite ställd och obekväm. Vi har aldrig pratat om pengar med våra nära, men det räcker att de googlar/går in på allabolag.se så kan de se svart på vitt hur mycket vi gjort.

Vi kommer ur fattig arbetarklass (jag) och medelklass (sambon) och lever ett ganska sparsamt medelklassliv. Både jag och min sambo har en ganska klar vision om hur vi vill leva, och vi vet hur hårt vi jobbat för det. Däremot var vi ganska oförberedda på omgivningens kommentarer så fort vi gör något som kan “sticka ut” eller råkar nämna ett problem som andra anser att vi nu kan “köpa oss fria från”. Det börjar nu påverka även nära relationer med andra människor som vi uppskattar och jag märker att jag i mitt eget huvud vill skrika “FATTAR DU HUR HÅRT JAG JOBBAT FÖR DET HÄR?!?” varje gång jag/vi unnar oss något som betyder mycket för oss. 99% är säkert i mitt eget huvud men vi märker av det mer och mer. Det är inte ogina människor vi omger oss av utan fina människor som kämpar hårt även i sina liv men troligen aldrig kommer få samma utväxling som vi lyckats med (och som jag är väldigt ödmjuk för, för jag vet mer än de flesta i min omgivning om hur det är att växa upp fattigt :pleading_face:).

Hur gör man för att hantera nuvarande relationer som man bryr sig om när det kommer till känsligare frågor om finansiell frihet? Jag vill inte tappa människorna runt oss eller bli förflyttad till “den som inte har några problem”-kategorin, vilket jag redan märkt i relationen som jag inte trodde skulle påverkas.

Och någon som har några tips på hur man hanterar känslan att man vill att alla ska förstå vad man gått igenom för att komma till detta? När andra har haft fina helger, semestrar, utekvällar osv så har jag jobbat, jobbat, jobbat och även levt med en otroligt hög stressnivå i perioder. Märker nu att jag tom för mig själv har börjat urskulda mig för val vi nu kan göra. Till saken hör också att jag inte pratat särskilt mycket om vårt företagande med utomstående, antingen för att det varit för stressigt/jobbigt eller för att inte dra uppmärksamhet till det när det väl började gå bra.

En faktor till det hela är säkert att jag själv kommer ur arbetarklass, i större delen av mitt liv omgivits av arbetarklass och socialt är jag fortfarande mest bekväm i arbetarklass/medelklass. Trots att jag nu har ett hyfsat välbetalt chefsjobb så har jag aldrig varit bekväm med livsstilen och värderingarna som många av mina kollegor/nuvarande professionella nätverk har.

Någon som har egna erfarenheter/tankar? Tips på bra poddar/böcker/bloggar/forum?

22 gillningar

Varför är det viktigt att omgivningen förstår hur hårt du jobbat för att nå dina mål? Vad gör det för skillnad för dig?

Du har gjort val/prioriteringar i livet som de flesta inte skulle vilja/våga/kunna. Det är ett faktum. Allt har ett pris. På vägen har du säkert offrat/avstått ifrån saker som omgivningen ägnat sig åt när du jobbat.

Hur märker du av avundsjukan?

14 gillningar

Jag har ingen egen referens till situationen du nämner men jag delar din bild att det är klassfrågan som är grejen. Jag hade under uppväxten en del vänner med föräldrar med toppjobb och månadslöner som kanske motsvarat mammas årsinkomst (typ). Det var inte en så stor grej för mig att det var så. Vissa av dessa rika personer var “snobbiga” och ansåg sig förmer än andra men mer generellt var de flesta vänliga och generösa. Att jag kom från en enklare ekonomisk nivå var liksom inte så viktigt. Däremot kom jag rent klassmässigt från samma sammanhang som dem. Jag kunde prata på rätt sätt och hade en bakgrund som inte skilde sig markant från deras egna barn. Det var liksom inte hur dyra semestrar man kunde unna sig som avgjorde klasstillhörigheten.

Jag tror det är viktigt att förstå att semestrar på Maldiverna, fritidshus på exklusiva adresser eller annat sådant är något som sticker i ögonen på många med enklare bakgrund. Det går nog inte att göra så mycket åt det. Jag är själv inte så intresserad av att “leva rikt” i materiell mening. Även om jag fick mycket mer pengar skulle jag sannolikt leva ungefär som jag gör nu. Jag vet inte om det är sådana synligt lyxiga aktiviteter som ovanstående som ditt problem konkret handlar om eller något annat.

2 gillningar

Välkommen @ahu, bra inlägg!

Först vill jag säga stort grattis till din framgång, det är du väl förtjänt! Sedan vill jag säga att jag från gång till annan kan uppleva samma frustration som du. Jag skulle därför också vilja ha lite nyttiga tips på hur jag ska hantera avundsjuka hos nära och kära. Vänner kan man alltid byta ut och det är något som jag en gång gjorde när jag insåg att vi hade olika värderingar på hur man ska hantera pengar.

Familjen däremot kan man inte bara säga upp bekantskapen med, där förväntas man hålla kontakten och någonstans förväntas man ändå vara sig själv. Ändå kommer jag på mig själv ofta att jag måste hålla igen på vissa framgångar (sparkapital, eget företag etc) för att inte “såra” någon annan i familjen som har det tufft just nu.

Jag har provat på olika sätt att uppmuntra dem till att de kan genomgå samma resa men får oftast inte gehör. Nu har jag nog snarare gett upp och kör istället mitt eget race; vilket jag är fullt medveten om inte är det bästa valet.

Jag tror att lösningen är att finna uppskattningen någon annanstans. Att hitta likasinnade som upplevt samma resa eller driver mot samma mål. Jag har inte hittat denna vänkrets än men hoppas att jag gör det så småningom (kanske genom engagemang inom företagsamhet?).

4 gillningar

Bra frågor, tack, var tvungen att fundera lite. Jag tror att mitt känslomässiga resonemang är att om de gått i mina skor så skulle de vara glada för min skull, inte avundsjuka? Men inser samtidigt att väldigt få kan förstå och relatera till det, så måste kanske hitta en nytt förhållningssätt till frågan, både gentemot mina egna tankar och andras reaktioner.

Kan exempelvis vara kommentarer om att vi tar ut obetalda semesterdagar utan annan anledning än att vi vill vara lediga, eller att vi delar drömmar om att kunna jobba mindre (vi är båda anställda ännu).

1 gillning

Tack, tror du är något på spåren. Skillnaden för mig var nog att jag led av vår fattigdom - när andra var på semester jobbade jag extra på Hemköp för att kunna köpa mat till min mamma och syskon. Men så här i efterhand så var det nog en förutsättning för vår framgång idag - lärde mig tidigt att jobba hårdare än de flesta andra jag umgicks med.

Lyx för oss idag handlar inte om Maldiverna eller nya sportbilar, snarare om att kunna ha mer tid för sådant vi tycker är roligt. Lite extra semesterdagar trots att vi kanske inte ens gör något ”speciellt”, att kunna gå ut och äta en kväll om vi känner för det, att kunna köpa bort vissa sysslor osv :smiley:

4 gillningar

Det låter som att din faktiska nivå som yngre var sämre än min. Även om vi hade svårt att ha råd med dyrare semestrar, märkeskläder och liknande så hade vi ju mat på bordet och en “fungerande grundnivå”. Jag fokuserade också mycket på jobb där och då, delvis som ett sätt att kompensera för “bristerna” hemma.

De där sakerna du nämner låter för mig som sådant som du inte skulle behöva redovisa för någon. Kanske är det så att du bor på någon mindre ort där “alla” vet allt om alla? I Stockholm skulle jag kunna göra sådant du nämner i ganska stor omfattning utan att mina vänner, grannar eller släktingar skulle märka av det. Så länge du fortfarande arbetar borde det mesta av lediga dagar eller köp av tjänster att gå att sopa under mattan. Om du däremot skulle bli ledig på heltid vid ung ålder och ägna dagarna åt att spela golf (typ) så vore det förstås en annan sak.

3 gillningar

Jag tror du är inne på något. Jag tänker att man kan ha olika gemenskaper samtidigt, så får man kanske hålla vissa typer av resonemang/frågor/utlopp till människor som man vet kan relatera till det, exempelvis företagsbyggande eller ett liv utanför “ekorrhjulet”, medan man kan ha kvar sina andra relationer med de förutsättningar de har? Men vill samtidigt inte behöva “undanhålla” delar av livet för de man tycker om och har nära.

Sen inser jag av mina egna reaktioner här inne att jag nog har ett eget inre arbete att göra - att sluta söka bekräftelse av andra.

4 gillningar

Just nu tycker jag det mesta borde gå andra rätt obemärkt förbi, men icke. Har säkert att göra med att vi lämnade Stockholm för några år sen och nu bor på ett mindre ställe. Inser att jag/vi nog har en inre resa att göra i hur vi ser på oss själva och våra relationer för både jag och min sambo märker av det redan nu, trots att vi inte tagit några större kliv till “riktiga” livsstilsförändringar ännu - vi lever nog sparsammare än många runtomkring oss ens med samma inkomstnivå som våra anställningar :smiling_face_with_tear:

1 gillning

Till att börja med: jag är otroligt glad för din och din sambos skull att ert hårda slit har gett en otroligt fin avkastning!

Jag tror dessvärre, att man inte kan få andra människor att förstå vad ni gått igenom för att nå dit. Människor kommer att vara avundsjuka på er och som talessättet säger: man kan förändra sig själv men inte andra. Självklart har man rätt att påpeka att kommentarer från släkt och vänner sårar. Då är tipset att utgå från sina egna känslor (“det sårar mig att du säger så, jag vet att jag är lyckligt lottad, men jag bryr mig om dig och dina åsikter och tycker det är tråkigt när du säger X…”).

Jag upplever att väldigt få personer känner att de har makten att förändra sin [ekonomiska] situation markant, även om de flesta på det här forumet är bevisen på det motsatta. Så länge man känner den hjälplösheten är det nog svårt att vara glad för någon annan. Sorgligt men sant. Jag tror att det bästa du kan göra för att inte förstöra det fantastiska liv ni nu har möjlighet att leva är att försöka känna empati med personerna ifråga och inte lägga för mycket energi på orättvisan i deras behandling. Kanske är det lika svårt för dem att förstå vad du offrat som det är för er att förstå den hjälplösheten många känner inför att styra sitt liv.
Mitt spontana råd är förstås att omge sig med människor som -oavsett ekonomisk status, kan glädjas åt andras framgång, oavsett om den är ekonomisk eller inom andra områden i livet, men jag vet också att det är svårt när det kommer till familj.

Och du? Jag är väldigt avundsjuk på er, men jag unnar er fortfarande all lycka :wink:

14 gillningar

Mellan raderna tycker jag mig uppfatta att du vill få uppskattning och beröm från släkt och nära vänner för din framgång med företaget.
Detta är något du bör släppa annars kommer det att leda till bitterhet.
Det bör räcka att du själv och din sambo är nöjda med utfallet.
Den delen som sitter i ditt huvud (99% ?) kanske du behöver proffessionell hjälp med att bearbeta.
Framgång kan underligt nog framkalla skuldkänslor.

4 gillningar

Tack snälla :pray: vi har själva knappt förstått att vi lyckades ro det i hamn trots att det gått en tid nu. Men inser att det väntar ett stort inre arbete för att möta sig själv och andra personer utan att för den skull leva ett mindre liv än man har möjlighet till (klassiker från Ramit Setis podd). Dina tankar kring empati och att man inte kan förändra andra människor är definitivt relevanta här. Är ovan att befinna oss på andra sidan - har aldrig direkt behöver fundera på hur det skulle vara om vi lyckades, vi har bara jobbat på… Men är glad för ett sådant här forum där man kan mötas och få inspel och tankespjärn i alla möjliga olika frågor, även de man inte trodde skulle komma :slight_smile:

2 gillningar

Så sant - insåg det nog knappt förrän jag skrev inlägget, och är SÅ less på rösten i mitt huvud som bråkar med mig (och antagligen gör större skada än nytta). Har nog alltid definierat mig som “underdog” och behövt bevisa för andra hur mycket jag jobbar osv. Och skuldkänslorna finns definitivt där. Bra tankespjärn! :pray:

4 gillningar

Jag läste om “imposter syndrome” för några år sedan och det var som att de skrev om mig! Jag har arbetat mig upp till ett välbetalt jobb -långt över snittet i Sverige, trots att jag “bara” har en gymnasieutbildning i bagaget. När jag läste några enstaka kurser på högskola under Corona blev jag den mest välutbildade i hela vår släkt.

Jag väntar hela tiden på att någon ska syna min “bluff” som outbildad förorts-kvinna och jag tror att det påverkar hur jag framhäver mig själv i sammanhang där det kanske skulle vara gynnsamt att berätta vad jag gör. Jag är ju också egentligen stolt över min resa för det har inneburit hårt slit och att studera alltifrån ledarskap till företagsekonomi på min fritid. Tror jag läst över 100 böcker för att sätta mig in i företagsvärlden. Jag “titulerar” mig nästan aldrig när någon frågar vad jag jobbar med utan säger att jag arbetar på företag X. Har jag tur får jag inga följdfrågor. Det handlar inte om ödmjukhet, jag tycker mest att det är pinsamt att säga att jag har den titeln jag har. Jag är nog innerst inne rädd för att någon ska yttra det jag själv tänker ibland, att jag inte är värd min egen framgång. Att det bara är en lycklig slump att jag har det jobbet jag har och att någon närsomhelst ska “komma på mig”.

8 gillningar

Som vad? Samt hur vet de något om er finansiella situation? Finns väldigt liten uppsida att diskutera sin ekonomiska situation med bekanta, särskilt personer som man misstänker/får bekräftat har det sämre ställt.

Jag tycker de är tråkigt å höra att så kallade nära vänner kommer med komentarer å är avundsjuka…
Då undrar jag om dom är så goda vänner?? Kan man inte glädjas av sina vänners framgångar??

Nej, och jag är väldigt obekväm med det, och hoppas så få som möjligt ens kommer på tanken att kolla upp det då det finns öppet på exempelvis Allabolag.se (förhoppningsvis är det få som inte är företagare som har koll på de sidorna :joy:). Men ämnet berörs ändå ibland med en obekväm tystnad från mitt håll som svar :sweat_smile:

Grattis till din framgång.

Har ingen egen erfarenhet av det här, mer än jag rensat ut kassa personer från min omgivning. Jag säger absolut inte att de som beter sig på det sättet som du beskriver är kassa, men om det inte ger med sig, skulle jag allvarligt fundera på om de var så bra som du trodde att ha runt dig.

Om jag märkte av någonting sådant skulle jag konfrontera dom med problematiken du beskriver och prata om det ordentligt.

Var stolt över din framgång.

Jag tror det kanske är ett symtom på känslan av ens egna begränsningar- jag vet mer än väl hur det är att inte ha ett stort sparkapital, eller att vara beroende av semesterdagar, eller att veta att man aldrig kommer kunna göra vissa saker med den lön man har och kanske vet att man inte har förmåga att ta sig an ett jobb med högre lön :roll_eyes:

Bra jobbat och jag har ett råd till dig om dom som inte tål din framgång.
Det är att bryta med dessa individer och göra sig helt oberoende av dom.
Du kommer aldrig kunna ändra på deras beteende och personlighetskaraktärer.

1 gillning